Baarmoedermond

drs. N. Wolswinkel / 4 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn bezig met een kindje. Nou voel ik regelmatig aan mijn baarmoedermond hoe het ervoor staat. Ik heb gelezen dat als hij laag en open staat je ongesteld gaat worden. Als je bijvoorbeeld net ongesteld bent geweest staat hij hoog en zit hij dicht. Nu is het zo dat mijn baarmoedermond nog nooit dicht heeft gezeten. Hij staat eigenlijk altijd open. Is dit een probleem? Kan ik nu niet zwanger worden?

Antwoord

Het is zeker zo dat de baarmoeder kan reageren op hormonale veranderingen in het lichaam. Maar het zijn volkswijsheden, om hieruit je kans op zwangerschap te berekenen. Wanneer je zwanger wilt worden moet je gewoon met elkaar vrijen. Gelukkig komt er dan vaak snel een zwangerschap. Helaas soms ook niet. Dan moet je naar de dokter, en daar wordt bekeken of er een verklaring is (soms ook niet). Het laag en open staan van de baarmoeder komt niet voor in de rijtjes die ik heb geleerd.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

kinderwensmedischvruchtbaarheid
4 reacties
Roeltje
Wat vreemd dat deze huisarts "deze rijtjes" nooit geleerd heeft. Nooit verdiept in NFP of de boeken van Ingrid Trobisch? Dat is erg jammer want hierdoor hoef je nl. niet de pil of een spiraaltje voor te schrijven. Sorry, dit klopt niet helemaal want de vraag ging over zwanger worden i.p.v. voorkomen.
Als je vruchtbaar bent en je kent je eigen lichaam een beetje d.mv. deze methoden is dat een extra bevestiging als je voelt dat je baarmoedermond open staat. Het klopt idd dat de baarmoedermond vlak voor de menstruatie zakt en open gaat staan en erna weer hoog staat en dicht.
Beste vraagstelster, misschien moet je gaan temperaturen en dan eens kijken of je verschil voelt in het openstaan van de baarmoedermond rondom de temperatuurverhoging. Je moet natuurlijk wel vrijen rondom de temperatuurverhoging als je een kinderwens hebt.....
javisje
Kijk daarom eens op http://www.nfp-nederland.nl/default.asp?iId=JMMGD . Wellicht wordt je daar verder geholpen.
Samanthi
Beste vragen steller het zal wel niet zo bedoeld zijn, maar het klinkt erg apart, mijn man en ik zijn bezig met een kindje, het blijft nog wel een gave een geschenk, leg dat ernaast, dan ben je meer in evenwicht
grSamanthi
drj
Beste Vragenstelster,

Het vergt enige oefening, je baarmoedermond te beoordelen. In de loop van de tijd zul je meestal wel verschil merken in wat je voelt in de verschillende fasen van je cyclus.
Met 'dicht' en 'open' wordt bedoeld, dat de baarmoedermond vaak ietsje meer open staat tijdens bepaalde fasen van de cyclus. Dicht betekent niet dat er helemaal geen opening te voelen valt. De opening van de baarmoedermond blijft aanwezig, is alleen soms iets meer en soms iets minder 'open'. Ik zou me geen zorgen maken. Of je een eisprong hebt, kun je het beste aan je temperatuurcurve zien en eventueel aan het slijm. In plaats van je zorgen te maken over je baarmoedermond is het waarschijnlijk effectiever een paar romantische avondjes te plannen tijdens je vruchtbare dagen.

Het allerbeste wenst, Drj.