Verschil man en vrouw in kleding

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Er zijn al vele vragen gesteld over het dragen van een broek door de vrouw. De kern van de antwoorden is dat je aan de kleding moet kunnen zien dat man en vrouw verschillend zijn. Daar ben ik het mee eens en om deze reden wil ik een rok dragen. Nu zijn er bepaalde situaties waarin het handiger is dat je een broek draagt. Bijv. in de kou op de fiets of als je aan het kanoën bent o.i.d. Hoe kun je dan toch in je kleding het verschil laten zien tussen man en vrouw?

Antwoord

De vraag luidt wanneer je als vrouw een rok moet dragen en wanneer een broek. Gedacht wordt aan fietsen in de kou of b.v. kanoën. Terecht stelt de vraagstelster dat de kern van alles is dat je aan de kleding moet zien dat man en vrouw verschillend zijn. Kleding is dus bedoeld als teken van onderscheid.

Wanneer is het dragen van een broek geoorloofd.? Ik kan kort zijn. Een kind van God gaf ons eens de wijze raad: als je niet weet wat je doen moet kun je het niet nauwkeurig en nauwgezet genoeg nemen. Wat moet de boerin dragen als ze op het land werkt.? Of degene die gaat kanoën. Uit twee kwaden kunnen we het beste het minst kwade kiezen, b. v. om het kwaad van troebele gedachten tegen te gaan. Kleding is ook om de schande te bedekken. Gaat dat met een broek beter dan met een rok? Om wat voor rok gaat het dan? Is het dragen van kleding niet een bewijs dat we al dan niet willen gaan in de weg van Gods Woord. Stel je in alles de vraag of hetgeen je doet tot eer van de Heere is. Wat weegt voor jou het zwaarste? Belangrijkst als we het bruiloftskleed van de bruidkerk mogen dragen.

Ik wens je de zegen van de Heere toe. Het zijn in de weg des Heeren wil tot zegen zijn.

Hartelijke groet, ds. J. van Rossem

Tags in dit artikel:

kledingrok-broek