Wonderen, vroeger en nu

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Ik ben erg met het geloof bezig, daarom lees ik ook vaak naast de Bijbel, boeken. Zo heb ik net het boek 'Leven in het licht van de eeuwigheid' uit. Een erg mooi boek, over hoe zijn leven is gegaan. Om erg jaloers op te worden. Toch kan ik er ook erg verdrietig om worden, omdat er zoveel wonderen en zoveel verhoringen in het boek geschreven staan, wat echt wonderbaarlijk is om te lezen. Alleen heb ik er nu echt grote moeite mee dat het lijkt alsof in deze tijd zoveel dingen stil staan. Dat het nu niet meer gebeurt.

Ik ga naar de Gereformeerde Gemeenten en ook naar catechisatie en dat vind ik erg fijn. Dan vertelt de dominee ook wel eens van die ongelooflijke wonderen. Maar waarom merk ik daar nu toch zo weinig van? Niet dat ik een wonder wil zien en dat ik dan pas kan geloven. Maar in dat boek bijvoorbeeld ging zoveel naar God uit en nu merk ik daar zo weinig van. Ik kan wel met mensen over het geloof praten, maar niet iedereen kan mij antwoord geven.

Ik wil graag dichtbij het Woord leven en niet er vanaf dwalen. Ik bid en ik blijf bidden. Maar er zijn zoveel verleidingen, zoveel dingen dat je niet eens meer kan zien dat er een God is (van de mensen uit). Het is erg moeilijk om bij het geloof te blijven. Toch wil ik dat heel graag. En soms ben ik er boos en verdrietig omdat ik God nog niet ken met heel mijn hart, soms ben ik verheugd omdat ik er nog ben en nog Hem mag zoeken en is er iets verlicht in mij. Maar als dat dooft, dan voel ik me weer zo eenzaam.

En hoe weet ik dat ik het me zelf niet wijs maak? Zoals stemmetjes of boze gedachten (die nergens op slaan) tussen het gebed door, of zomaar. Het is misschien een verwarrende vraag geworden, maar ik kan mijn gevoel van binnen ook niet echt beschrijven. Ik vind het gewoon zo jammer dat ik zo weinig merk van Gods Woord in de dingen om me heen. Ik wil zo graag op hem vertrouwen en ook zo verblijd zijn over Hem, net als die man in het boek. Die was zo verheugd dat hij daarover zijn mond tegen niemand kon houden. Wat ben ik daar jaloers op!

Afzender, een 20-jarige vrouw.

Antwoord

Het is fijn en erg belangrijk dat je met het geloof bezig bent. Bijbellezen is één van de hoofdzaken in je leven. God Zelf spreekt daarin tot je. Juist daarom is het zo belangrijk om er dagelijks biddend mee bezig te zijn. Goede boeken lezen is ook belangrijk. Maar dan moet je geen boek pakken en de Bijbel laten liggen!

“Leven in het licht van de eeuwigheid”,  heb ik ook gelezen. Inderdaad ervaarde de broeder veel wonderen van de Heere.

Je bent al lezend verdrietig geworden omdat je hoort en gelooft dat de wonderen die deze broeder ervaarde niet meer gebeuren. Maar ze gebeuren wel!! Ook nu, anno 2020. De Heere is de God van wonderen. Dat lezen we in heel Zijn Woord. Dat lezen we in de geschiedenis, dat hoor ik ook nu zoveel. Ik heb het ook zelf ondervonden. We zingen het toch ook, dat de Heere “wonderen doet op wonderen horen”? De Heere is de Almachtige en zovelen ervaren ook nu, dat de Heere de Almachtige is.

Er zijn wonderen van genezing, wonderen van bewaring, het wonder van bekering,  Maar let ook eens op hoe de Heere in de natuur wonderen doet. Ieder jaar komen de blaadjes weer opnieuw aan de bomen, de sneeuwklokjes uit de harde grond. Kijk eens naar het wonder van een pasgeboren kindje, zo volmaakt en mooi. Die handjes en voetjes, de vingertjes en teentjes...

Mijn man en ik zijn niet de jongsten meer en hebben heel veel wonderen meegemaakt in ons persoonlijk leven, in ons gezinsleven. Ook op allerlei gebied; de jaren dat we in Tilburg als evangelistenechtpaar werkten, de tijd dat we in Peru werkten. Wonderen op wonderen. Ik heb een deel van de dingen die we mee maakten in boekvorm uitgegeven. Ik heb het genoemd: “Als vonkjes overslaan”.

Maar waarom merk ik daar zo weinig van, schrijf je. Misschien let je niet op hoe de Heere werkt en wat Hij doet. Misschien sta je er niet voor open. Misschien leef je tussen mensen die geloven dat de Heere dat niet meer doet. Dat hoor ik ook, maar het is niet waar.  Ik mag je vertellen dat de Heere echt wonderen doet. Naast het boek dat je las, zijn er nog  heel veel boeken van en over zendelingen die vele wonderen hebben mee gemaakt. Maar ook van ‘gewone’ mensen die Gods wonderen mee maken en met Hem leven. Het is zo belangrijk om met de Heere te leven, Hem nodig te hebben, in afhankelijkheid van Hem te leven. Ga nu eens beginnen met te letten op de wonderen die gebeuren in plaats van altijd maar te denken dat er geen wonderen meer gebeuren. Dan zul je verrast zijn door wat je ziet en hoort.

Je hebt gelijk als je zegt dat er veel verleidingen zijn, en veel wat ons van de Heere vandaan wil halen en ook haalt. Daarom is het nodig dat je strijdt,  je vastklampend aan Gods Woord. Dat Woord is betrouwbaar en het is de weg naar het eeuwige leven. Geloof Gods heil en troostrijk Woord!  Verhard je niet maar laat je leiden. Laat je niet mee sleuren in al dat tijdelijke wat op ons afkomt en zo geweldig lijkt. Grijp naar het eeuwige leven. Jezus nodigt je om naar Hem te komen. Van Hem alles te verwachten. En elke dag als de zon weer opgaat, zien we dat God de Getrouwe is, Die nooit laat varen wat Zijn hand begon. Er is weer een dag begonnen om de Heere te leren kennen.

Luister niet naar die stemmetjes die je proberen in de war te brengen. Als die er zijn dan moet je gaan zingen, dan vluchten ze weg. Die man in het boek en velen met hem, die de Heere kenden  en met Hem leefden en ook die nu met Hem leven, kunnen hun mond niet houden. De Heere is zo genadig en zo vol ontferming, dat moet iedereen weten! Ook nu hebben we mensen nodig die van Hem getuigen, zodat jongeren bemoedigd worden.

De Heere heeft nooit gezegd: “Zoek Mij tevergeefs”! Ook vandaag nodigt Hij je uit om tot Hem te komen. Zoek de Heere en leef!

Hartelijke groeten en Gods rijke zegen toe gebeden,
Nellie van Dooijeweert-Van der Slikke

Tags in dit artikel:

wonder