Theocratie of democratie

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Bij ons in de kerk heerst bij sommigen de opvatting dat je niet mag stemmen met betrekking tot de politiek. Men vindt dat een democratie niet juist is en daarom mag je dan ook niet stemmen, omdat je een theocratie moet hebben en daar zal God dan wel voor zorgen. Zelf ondersteun ik de gedachtegang van het niet-stemmen niet. Maar zijn tegen deze gedachtgang ook bijbelse argumenten te gebruiken? Zo ja, zouden er dan enkele genoemd kunnen worden? Ook verwijzing naar uitleggers/hervormers/andere personen zie ik graag. Alvast bedankt voor het antwoord!

Antwoord

Ik heb contact gezocht met het partijbureau van de SGP en kreeg onderstaande gegevens om die door te geven. Daar wordt uitvoerig stil gestaan en antwoord gegeven op jouw vragen. Dan zitten we gelijk bij de bron. Kun je de brochures niet openen dan kun je die vinden op de site van de SGP en zoeken naar democratie en krijg je een schat aan gegevens.

Met vriendelijke groeten van een theocraat in hart en nieren en het een voorrecht vind in vrijheid te mogen leven binnen de grenzen van de democratie.

Ds. J. D. Heikamp

drs. H.F. Massink e.a., Theocratische politiek. Principes, geschiedenis en praktijk, Den Haag 1994.pdf

mr. C.G. van der Staaij, Theocratie en democratie, Den Haag 2005.pdf

Lees meer artikelen over:

politiek