Kraambezoek blijft logeren

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

We hebben net een baby. Een familielid woont een paar uur reizen verderop en wil op kraamvisite komen, maar alleen als er gelogeerd kan worden. Wij hebben aangegeven dat dit nu helaas niet kan omdat het te intensief is met de nachtelijke voedingen en we gaan ook vroeg slapen. Dat familielid kan wel ergens overnachtingen boeken voor het bezoeken van vrienden die ook op hetzelfde aantal uur reizen wonen. Het is ook geen helpend type, door bijvoorbeeld door te helpen met verzorgen van de kinderen. Het familielid komt nu niet omdat het logeren niet kan. Is het nu echt asociaal om het logeren af te wijzen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Is tante (of welk familielid je ook maar bedoelt) al op kraamvisite geweest intussen? Zo ja, dan is dit nakaarten.

Maar goed, eventueel voor een volgend bezoek/verzoek: claimende familieleden kunnen erg lastig zijn. Bedenk maar dat jullie zelf de regels in je gezin bepalen en dat je zéker je eigen grenzen aan mag geven. Wat de ander daarmee doet is níét jouw verantwoordelijkheid, mits je naast duidelijk wél gewoon vriendelijk bent geweest! Komen ze niet op bezoek... jammer misschien, of niet. Met daarbij dan wel de aantekening: laat van júllie kant in ieder geval geen verwijdering ontstaan! Geef aan dat je het genomen besluit respecteert en dat op een later tijdstip mogelijk wel een bezoek afgesproken zou kunnen worden.

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

claimen
7 reacties
Sarina
Lieve moeder,
God heeft jou kinderen toevertrouwd. Hij vraagt van jou in de eerste plaats goed voor jezelf je man en je kinderen te zorgen. Niet om het iedereen naar de zin te maken! Heel herkenbaar dat je toch twijfelt of je 'het wel kan maken' om 'nee' te zeggen. Maar wat een impact heeft de geboorte van een kindje! Neem je 'nee' of 'liever niet' gevoel serieus. Wees open wat voor jou en je gezin het beste is. Mensen voelen dingen vaak niet aan. Wees open, vriendelijk, kort en bondig. Heb je er later last van, van je 'nee'. Vertel jezelf iedere keer opnieuw waarom de keuze wel goed was! Zorg die je aan jezelf en je gezin mag en moet geven!
zingen
Nee hoor is helemaal niet asociaal. Het is jouw grens, jij moet doen wat je aan kan op dit moment. Het is een intensieve tijd. Ik vind het logisch dat je nee zegt
Ik snap niet helemaal dat ze zo nodig bij jou moet logeren terwijl er nog meer vrienden in de buurt wonen...
Zelf heb ik pas vrienden af gewezen om te blijven eten. Ik voelde me rot. Andere zeide juist tegen me het kan nu niet, jij trek het nu niet met je zwangerschap wat logisch is.
damy
Ik snap sowieso niet dat je überhaupt aan een kraamvrouw durft te vragen om te komen logeren!
Als iemand zo weinig inlevingsvermogen heeft, hoef je niet bang te zijn om asociaal gevonden te worden!
kip
t is eerder aso om overnachting te durven vragen in een kraamgezin.
leene
Nee natuurlijk is dit niet asociaal. Eerder andersom. Wie haalt het nu in zijn hoofd om te vragen of je mag logeren bij een echtpaar met een pasgeboren baby. Eerlijk gezegd heb ik nog niet vaak zo iets vreemds gehoord. Zeker niet omdat ze ook niet komt om te helpen.
HvK91
Plottwist: het genoemde familielid begrijpt juist heel goed dat jullie dit helemaal niet willen en stelt dit voor om -op naar eigen mening beleefde manier- onder het kraambezoek uit te komen.
Samanthi
Nee hoor niet asociaal, geef je grenzen maar goed aan.