Immanuel en Jezus

Ds. J. van Amstel / 4 reacties

Vraag

Er wordt in Jesaja voorspeld dat Hij die door God gezonden zou worden, Immanuel zou heten. En Jezus heet Jezus. Hoe kan dat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Deze vraag is eenvoudig, omdat nog veel meer wordt geprofeteerd van de Messias. Op uitdrukkelijk bevel van Boven (Mattheüs 1:21; Lukas 1:31) moet Jozef en ook Maria Gods Zoon deze naam geven: Jezus, de Zaligmaker. Ze gehoorzamen de opdracht van de engel, het Woord van God.

Ds. J. van Amstel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ede
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. van Amstel is op 1 juni 2022 overleden.

Tags in dit artikel:

Kerst
4 reacties
Nina
Tja, het is mij ook duidelijk hoe de Here aan Zijn naam 'Jezus' komt. Voor mij blijft, net als de vragensteller, de vraag open hoe het kan dat God niet heeft gezegd dat hij 'Immanuel' moest heten, en niet 'Jezus' . Het strookt namelijk niet met de genoemde profetie. Dus als iemand wel het antwoord heeft, hoor ik het graag.
henkie
Klik eens op die 4 links eronder, zou ik zeggen.
WillemB
Als iemand het nu over Immanuel heeft, weet iedereen toch wie we bedoelen? Dat komt eenvoudig omdat Hij voor ons Immanuel is en wij Hem dus ook daadwerkelijk zo noemen. Deze profetie wordt vandaag de dag dus nog steeds vervuld.
Ik denk dat er een vergelijking is te maken met Jes. 9:5. En men NOEMT Zijn Naam Wonderlijk, Raadsman, sterke God, eeuwige Vader.
Ook geen roepnamen, maar wel Zijn namen.
Jesaja40
Laten we kijken naar de naambetekenis van Immanuël: dan staat daar letterlijk Adonai met ons. Dan moeten wij dit woord Immanuel plaatsen in de tijd waarin deze profetie verkondigd wordt. Wat is de voorgeschiedenis, want die staat hiermee in verband.
Het Beloofde land, onder leiding van יהושע (Jozua) werd ontdaan door allerlei afgoden. De oorspronkelijke bewoners hadden het Beloofde land zeer zwaar verontreinigd dat ook zij vernietigd moesten worden. Geen prettige taak die er rust op de schouder van יהושע. En toch gebeurt het en de doorlopende taak van Israël was om het Beloofde land vrij te houden van allerlei afgoden.
Ten tijde van de richters en ook van de profeten zien wij langzamerhand een verontreiniging op gang komen. Die aardige buurlanden die hun amuletten verkopen onder het voorwendsel: zij brengen mij winst en geluk. En naïef of niet, Israël trapte daarin en nog steeds vindt men bij elke opgraving veel van die amuletten terug.

Geen wonder dat de profeet Jesaja het volk namens Adonai spreekt: Immanuël. Het Beloofde land is opnieuw verontreinigd en eigenlijk ook de gehele wereld met hun zonden. Moet de Messias dan een Persoon zijn die Immanuël moet heten? Mag dat ook Zijn functionele Naam zijn? Dan moeten wij verder gaan zoeken en worden verrast door de letterlijke naambetekenis van יהושע namelijk יהוה zal redden. Net zoals Jozua zal Hij het land reinigen en alle afgoden van deze aardbodem doen verdwijnen.

Dan zal het letterlijk uitkomen: Adonai met ons in het Beloofde land. Dus geen tegenstrijdigheid met wat er door Jesaja wordt voorzegt.