Vriendje steeds minder zien

Ds. C.G. Vreugdenhil / 1 reactie

Vraag

Beste predikant. Ik ben een meisje van 15 jaar en ben christelijk opgevoed. Zelf vind ik het daarom ook erg belangrijk dat een relatie een weloverwogen keuze is waar je veel over nadenkt en er alles aan doet om de relatie staande te houden en trouw te blijven aan elkaar. Echter, ik heb een probleem. Ik heb een lange tijd een relatie met een jongen die ik al een groot gedeelte van m’n leven ken. Uiteraard zijn we nog jong (we zijn beide 15), maar toch heb ik het gevoel dat we in zekere zin bij elkaar horen.

Helaas heb ik door omstandigheden naar een andere school moeten gaan dan waar mijn vriendje en ik beide op zaten. Daardoor zien we elkaar erg weinig en kunnen we elkaar ook vrijwel nooit echt veel spreken op social media omdat mijn moeder het gebruik van social media niet toestaat buiten een bepaalde tijd. Hierdoor wordt het contact erg belemmerd en gaat het steeds slechter tussen ons omdat we veel minder met elkaar kunnen delen en er minder liefde geuit kan worden tussen ons. Ik hou ontzettend veel van hem en hij van mij, maar helaas zien we elkaar doordeweeks nooit. Op zaterdag zijn er vaak andere bezigheden die ons van uit houden en op zondag zitten we beide in een andere kerk, die in ons dorp nogal rivaliseren.

Ik ben zelf van huis uit Hervormd en hij is Ger. Gem. Twee gemeenschappen die elkaar niet groeten als ze elkaar tegen zouden komen op zondag. Onze families accepteren elkaar daarom ook niet. Zelf zat ik op een reformatorische middelbare school waar ik mijn vriendje ontmoette. Ik maak me echter zorgen over mijn toekomst met hem. Het gaat steeds slechter met onze relatie.

Mijn vragen zijn daarom:

1. Wat kan ik/wij doen om onze relatie toch enigszins te redden (of tenminste ervoor te zorgen om meer contact te krijgen)?

2. Kies je je partner zelf? Wordt het einde van een relatie beslist door God of heb je dat in eigen handen?

Antwoord

Sorry voor de late beantwoording van je vraag. Door omstandigheden was dat even in het slop geraakt. Laat ik beginnen met jullie leeftijd. Dat is eigenlijk erg jong om nu al zeker te kunnen zijn van een eventueel toekomstig huwelijk. Daarom is het helemaal niet zo erg als jullie elkaar nu veel minder ontmoeten dan eerder dagelijks op school. Je zou het kunnen zien als een soort testcase om te zien of je voldoende interesse in elkaar hebt om aan elkaar verbonden te blijven.

Praktisch gezien zou je eens met elkaar mee naar de kerk kunnen gaan, als jullie ouders dat goed vinden. Dan kun je samen napraten over dezelfde preek die je gehoord hebt. Je moet immers ook in godsdienstig opzicht goed bij elkaar passen om later tot een huwelijk te komen. En als dat zo zou zijn, heb je nog heel wat jaren voor de boeg in verband met opleiding en werk voordat je zou kunnen gaan verloven of trouwen.

Je ontdekt dat het -nu jullie elkaar minder zien- steeds slechter gaat in je relatie. Dat is wel begrijpelijk, maar toch ook misschien een signaal of jullie wel genoeg bij elkaar passen. In de eerste tijd van een verkering/vriendschap is het veel beter als je wat ‘langzaamaan’ doet anders kun je het -als het heel veel jaar verkering wordt- niet goed meer volhouden zonder bepaalde grenzen te overschrijden in de contacten.

Wat je concrete vragen betreft, wat je kunt doen om meer contact te hebben, is bijvoorbeeld om er je ouders in te betrekken en toestemming te vragen om elkaar meer te zien en gezellig bij elkaar te zijn in de huizen van jullie ouders. Zoek niet stiekem contact, daar krijg je spijt van.

Wat je tweede vraag betreft, het is zeker waar dat je Heere je leven leidt, maar je hebt natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid als het gaat om een partnerkeus. Als je elkaar ontmoet en je tot elkaar voelt aangetrokken, leg het dan aan de Heere voor met de vraag of Hij je de weg wil wijzen. Dat zal Hij zeker doen, ook door adviezen die ouders en vrienden je geven. Maar zeker ook door het lezen van de Bijbel.

Ik hoop dat ik je vraag duidelijk genoeg heb beantwoord.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

verkering
1 reactie
Lekkerbek
Ik ken een stel gan halverwege de 20, ze hebben al een aantal jaar verkering, zijn al verloofd. Ze wisten dat ze een poos zouden lopen omdat ze een huis wilden kopen en het sparen pas begon nadat ze 2 jaar verkering hadden.
Ze besloten op een gegeven moment om niet meer ieder weekend naar elkaar toe te gaan. Anders groeiden ze te snel naar elkaar toe, ze gaan hier verstandig mee om. Doordeweeks zien ze elkaar niet, alleen als er in één van beide kerken een dienst is, dan gaan ze er samen naar toe.
Ze hebben hun eigen vrienden waar ze ook nog contact mee hebben.
Zomaar even gedachten hoe zij met hun verkeringstijd omgaan.

Het is erg dat leden van verschillende gemeentes elkaar niet groeten. Doe hier nooit aan mee, zeg vriendelijk goedemorgen als je kerkgangers of anderen tegen komt! Wie weet gaan anderen, je familie bv dit ook uiteindelijk doen.
Probeer je vriend af en toe te zien, als één van jullie vroeg uit is bv, ga de ander dan ophalen.
En weet je hoe je ouders en hun tijdgenoten dit vroeger deden: brieven schrijven! Ik ken mensen die een hele schoenendoos vol brieven bewaard hebben!
Blijf met je ouders in gesprek, begrijp hun zorgen, ga onderzoeken wat de vetschillen zijn wat prediking betreft en ga na of er ook overeenkomsten zijn.
Bidt met je vriend, daar groeit jullie vriendschap en liefde van, maar het belangrijkste: daar krijg je de Heere in mee!