Onwijs veel spijt

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Ik heb bijna een relatie met een heel lief persoon. Ze is erg bezig met het geloof. Ook heeft ze een paar jaar geleden belijdenis gedaan. Maar nu heeft ze mij pas verteld dat ze een paar jaar geleden seks heeft gehad met een ander. Ze heeft daar onwijs veel spijt van. Mijn vraag is of ik een relatie met deze persoon mag beginnen vanuit christelijk perspectief. Het doet me namelijk wel pijn elke keer als ik er aan denk.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Leest u het Bijbelverhaal dat gaat over de overspelige vrouw: Johannes 8: 1-11. Hoe is úw reactie nu, nadat u dit gedeelte misschien wel meerdere keren gelezen heeft?

Ja, pijn zal het wel doen als u denkt aan haar verleden. Maar zij heeft spijt en wellicht haar leven gebeterd... welnu, dan is het aan u om met haar een relatie te wíllen aangaan of -als u dat niet kunt- afscheid van haar te nemen.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
4 reacties
drB
Prachtige reactie!
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen!
Helaas is, niemand uitgezonderd, zonder zonden.
Als we ons dat meer zouden realiseren zou de wereld er een stuk aangenamer uitzien en zouden we elkaar wat makkelijker vergeven!
K80
Inderdaad. Niemand is zonder zonde. Alleen wordt een seksuele zonde altijd afgedaan of dat een overtreffende zonde is.
Dat ze er spijt van heeft zegt toch genoeg?
En je hoeft echt niet bang te zijn dat je vergeleken wordt met die ander in bed.
Zo werkt dat niet. Je denkt dan alleen maar aan die persoon waar je een relatie mee hebt en niet aan andere waar het bed mee gedeeld is.
Lekkerbek
Wat ontzettend eerlijk dat dit meisje dit in goed vertrouwen verteld heeft, vóór jullie een relatie hebben!
Ze had er ook voor kunnen kiezen om het niet te vertellen. Of om het over 3 jaar pas te vertellen zodat je het niet zo makkelijk uitmaakt omdat je dan al zo veel om elkaar geeft en jullie mooie toekomstplannen hebben.
Ze weet de consequentie, dat het kan zijn dat je om die reden geen relatie met haar wil. En tóch staat bij haar eerlijkheid bovenaan!
Wat moet jij in je handen knijpen als dit meisje jouw levenspartner wil worden! Ik hoop dat je haar vertrouwen waard bent!
En als je tóch het gebeuren belangrijker vindt dan haar eerlijkheid, begin er dan niet aan! Dat meisje is het waard om het vertrouwen wat ze geeft dubbel en dwars terug te krijgen!
Ellenoor
Mogelijk komt deze vraag ook voort uit het idee dat je moet trouwen met degene met wie je seks hebt gehad, omdat je voor God eigenlijk al getrouwd bent (die gedachte is in de vragenrubriek ook wel eens door een dominee uitgedragen, meen ik).
Of je die conclusie kunt trekken uit Bijbelse gegevens over het huwelijk vraag ik me af, maar in het verleden is dit wel vaak zo gezegd. Met als gevolg dat de vraagsteller misschien ook denkt dat hij overspel pleegt door met dit meisje te trouwen.
De gedachte dat een jongen en meisje “moeten trouwen” als ze seks hebben gehad, is wellicht bedoeld om te voorkomen dat stelletjes te makkelijk met elkaar in bed stappen: het heeft altijd gevolgen als je je op die manier aan een ander verbindt, ook als er geen zwangerschap uit voortkomt. Maar het lijkt me een erg wankele basis voor een goed huwelijk: we trouwen toch niet omdat we samen een zonde hebben gedaan, maar omdat we geloven dat God ons bij elkaar gebracht heeft?