Alarmbelletje bij lingerie

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 4 reacties

Vraag

Mijn man heeft is gevoelig voor vrouwelijk schoon. Er is een tijd geweest dat hij op internet porno keek. We zijn daar samen mee aan de slag gegaan en het mag (genade!) heel goed gaan. Nu is het zo dat hij mij graag in pikante lingerie ziet. Ik ben daar voor hem in mee gegaan omdat dit binnen de bedding van ons huwelijk is. Maar het past niet bij mijn persoonlijkheid en uit mijzelf zou ik daar niet voor kiezen. Ik weet dat hij heel veel van mij houdt. Maar ineens gaat er soort een alarmbelletje rinkelen.

Mijn psychologische vraag is de volgende: hoe moeilijk is het om seksueel zeer opgewonden te raken als je vrouw de kleding draagt die de vrouwen van de sekssites ook dragen? Kan ik stellen dat de seksuele relatie alleen dán Bijbels vormgegeven kan worden als je vrouw in een mooi, maar zeker geen hoerig setje, beschikbaar is? Kort gezegd: ik heb het gevoel dat ik die vrouw van het internet mag zijn. Of redeneer ik te kort door de bocht?

Antwoord

Wat mooi om te horen dat jullie samen aan de slag zijn gegaan met seksualiteit/porno kijken en dat het resultaat daarvan is dat je man er mee gestopt is. Maar nu zit jij met het volgende punt: je man ziet graag dat jij pikante lingerie draagt omdat hij daar opgewonden van raakt. Nu vraag jij je af in hoeverre je te vergelijken bent met de vrouwen van seksuele internetsites.

Volgens mij zijn er twee zaken belangrijk:

1. Allereerst dat bij seksualiteit tussen man en vrouw veel kan en mag, bepaalde lingerie of andere zaken zijn niet per definitie verkeerd, maar je moet je daar allebei prettig (genoeg) bij voelen. Natuurlijk pas je je in sommige dingen aan aan de ander, maar ieder mag daarin zijn/haar grenzen hebben. Ook rondom lingerie, wat is mooi, wat is pikant, wat is hoerig, dat is voor ieder ook persoonlijk.

2. Het andere is dat mannen (en vrouwen, maar vaak wat minder) opgewonden, seksueel geprikkeld kunnen raken van allerhande prikkels. Dat kan een billboard zijn, maar ook de collega met strakke kleding. Aan dat geprikkeld worden, opwinding voelen kun je niet zo veel veranderen, vergelijk maar dat als jij langs een bakker fietst waar het naar vers gebakken brood ruikt, je speekselklieren gaan werken en je zin in een vers broodje krijgt. Maar het is altijd wel ieders verantwoordelijkheid wat hij/zij met die seksuele prikkels doet. Zoek je ze op, ga je er in mee? Laat je je fantasie op hol slaan? Als jouw man opgewonden raakt van pikante lingerie, hoeft daar niet perse een link te zijn met de vrouw van internet, mits hij er voor kiest zijn opwinding te laten gaan in de seksuele relatie met jou.

En tenslotte roept jouw vraag wel bij mij op: voel jij je prettig bij de lingerie die je voor je man draagt, of ga je over je eigen grenzen uit angst dat je man weer porno gaat kijken?

Joke Wattel

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
4 reacties
deMuynck1992
Beste Joke,
dit antwoord werk voor mij ook heel verhelderend.
toch zou ik er graag iets aan willen toevoegen.

ik herken de gevoeligheid voor vrouwelijk schoon in de zin van het zien van een vrouw in korte kleding of lingerie. ik heb die gevoeligheid namelijk ook, maar bij mij roept het Geen verlangens op naar seks of verlangens naar seksuele prikkeling ofzo.
het zien van een vrouw in korte kleding of lingerie of iets in die richting, roept juist hele andere verlangens bij mij op.
verlangens die (voor zover ik weet) niets met seks te maken hebben, en die misschien zelfs een beetje kinderlijk over kunnen komen op anderen.
de verlangens die ik bedoel zijn bijvoorbeeld: bij haar op schoot zitten, in haar armen liggen, knuffelen met haar, haar hand vasthouden, enzovoort.
voor mij heeft zulke korte kleding bij een vrouw dus een andere functie of in ieder geval een andere uitwerking op mij.
DEQ
Je kunt met elkaar de afspraak maken dat er over en weer ruimte moet zijn om elkaar te kunnen zeggen wanneer je bepaalde dingen niet leuk of fijn vindt als het om seksuele beleving gaat. Het is dan ook zaak dat de andere daar ook rekening mee houdt, dit respecteert. Dat kan nooit een probleem zijn als de liefde wordt bedreven vanuit echte liefde voor elkaar.

Natuurlijk zijn er allerlei manieren die samen kunt ontdekken. Maar hier gaat het ook weer om het woord 'samen', de wil moet er bij beiden aanwezig zijn dit op gelijkwaardige wijze te willen doen. Je moet geen dingen doen tegen je wil. Praat er bijtijds over.
K80
Er zijn vrouwen die alleen maar basis ondergoed dragen en geen kanten setje willen.
Daarnaast zijn er heel veel vrouwen die juist wel graag een mooi setje dragen. Niet alleen voor hun man, maar omdat ze zelf dit mooi vinden en bv zelfverzekerder door voelen.
Ik denk dat de meeste mannen een mooi setje wel erg mooi vinden.
Vergelijk het maar met een cadeautje. Als het in krantenpapier in is gepakt of juist met een mooi papier en een strik er omheen. De verpakking doet veel.
Mijn vrouw wil alleen maar mooie setjes dragen. En ik ben er blij mee.

Ps: sexy en hoerig zijn compleet verschillende dingen.
Doeterniettoe
Tja, mijn vrouw wil mij ook niet zien in een "Hema-tent". Het mag best een beetje aantrekkelijk zijn als het verder maar netjes is.