Drie problemen

drs. A. Meijer / 3 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 15 jaar en zit met een paar dingen. Ben erg klein: 1.68 meter en heb een erg kleine penis. En heb nog nooit een zaadlozing gehad. Hoe kan dat?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt kort en bondig met drie problemen(?) te zitten: korte lichaams- en penislengte en het feit dat je nog nooit een zaadlozing hebt gehad. Voor een goede beantwoording van de vragen had ik graag wat meer informatie gehad. Maak je je veel zorgen om de genoemde 'problemen'? Denk je dat er een relatie tussen deze problemen ligt? Enfin, zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. Ik zal in de gestelde volgorde jouw vragen behandelen.

Allereerst jouw lichaamslengte. Je bent inderdaad wat aan de kleine kant voor jouw leeftijd, maar de lengte valt zeker nog binnen de normaalwaarden. Hoe lang je uiteindelijk wordt is van een aantal dingen afhankelijk: de lengte van jouw ouders, je (etnische) afkomst, je eigen groeicurve, etc. Als je altijd wat kort van lengte bent geweest hoort dat gewoon bij je. Wanneer je plotseling minder hard groeit dan je zou verwachten (volgens de groeicurve) kan er wel reden zijn voor verder onderzoek.

Dan de penislengte. De lengte van de penis varieert. Dat betekent niet dat je minder vruchtbaar bent of dat je geen goede geslachtsgemeenschap kunt hebben. Bovendien zit jij nog in de groei, ook wat betreft jouw geslachtsorgaan. Je hoeft je daar dus geen zorgen over te maken.

Als laatste schrijf je nog dat je nog geen zaadlozing hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat je hier misschien nog wel het meest mee zit. Ik vraag me nog wel het volgende af: bedoel je dat je nog geen natte droom/spontane zaadlozing hebt gehad of krijg je geen zaadlozing bij zelfbevrediging? Op jouw leeftijd hoef je je ook hier nog geen zorgen over te maken. Bij de een komt dit later dan bij de ander, de ontwikkeling vindt plaats rond de leeftijd waarin jij je bevindt.

Ik hoop zo wat duidelijkheid gegeven te hebben.

Vriendelijke groet,
Bram Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
3 reacties
pannenkoek
ach onze zoon is 13 en nog geen 1.50
De groei komt vanzelf ik maak me er niet druk over. Ben zelf ook maar 1.58
Nen
@ pannenkoek: Fijn dat jij je er niet druk over maakt, vooral ook niet doen (zie antwoord). Maar daarmee ziet de vragensteller dit wel als een probleem en zit er mee. Met jouw antwoord krijg ik de indruk dat je het wegwuift als onzin. Hopelijk bedoel je dat niet zo :)
pannenkoek
als het zo wel overkomt is het niet mijn bedoeling. Er zijn meerdere kleine mannen. Dat is zo erg toch niet?
Over de zaadlozing zou ik me drukker maken als je op leeftijd komt want dat heeft wel te maken met een latere kinderwens. En aangezien ik de enige van 4 bent die kinderen kan krijgen vind ik dit belangrijker.