Loslaten van narcistisch familielid

M. F. (Irma) Roobol-van der Sluijs / 5 reacties

Vraag

Al jaren worden wij geteisterd door een narcistisch familielid. Deze persoon gaat zo intens diep dat wij er helemaal aan onderdoor gaan. Die persoon blijft ons achtervolgen met zijn leugens en bedrog en zal het ook nooit loslaten, zijn wij achtergekomen. Nu staan wij op het punt om diegene voorgoed los te laten zodat wij verder kunnen met ons gezin. Bijbels gezien blijft het een strijd voor ons. Wat mogen/moeten wij hier mee?

Antwoord

Voordat ik deze vraag ging beantwoorden, heb ik hier enige tijd over nagedacht. Vanuit Bijbels oogpunt zijn we vaak direct geneigd om te zeggen dat je niemand mag buitensluiten en de weg naar elkaar altijd moet open houden. Maar ik ben er ook van overtuigd dat dit alleen geldt voor alles wat “eerlijk en billijk” is. En dat is mijns inziens niet minder Bijbels.

U schrijft dat dit familielid narcistisch is. Misschien is het goed om even helder te krijgen wat narcisme nu eigenlijk inhoudt. Een narcist is ten allen tijden overtuigd van zijn bijzondere talenten en eigenschappen. Voelt zich ver verheven boven anderen en is niet in staat zich in anderen te verplaatsen. Eigenlijk verafgoodt deze persoon zichzelf. Alleen, en dit lijkt een paradox, gaat dit altijd samen met een enorm gevoel van minderwaardigheid. Daarbij komt vaak een ‘diep gekrenkt zijn’ in de kinderjaren. Als tegenreactie verheft hij/zij zich zeer boven anderen, maar kan ook niet zonder de bewondering van anderen. Er is een neurotische drang om gezien te worden, complimenten te verkrijgen en bijzonder te zijn, om zo het ‘piepkleine ik’ wat erachter zit te verbergen/te compenseren. Eigenlijk is het een opblazen van het ‘kleine ik’ om zo vooral toch maar gezien en geadoreerd te worden.

Narcisme is in de DSM (diagnostisch en statistisch handboek voor psychische stoornissen, red.) officieel aangemerkt als een ernstige psychiatrische aandoening. Nu heb je ook mensen die narcistische trekken hebben, maar dat is in geen geval hetzelfde als bovenstaande.

Uitgaande van het feit dat deze persoon daadwerkelijk narcistisch is, zou ik u het advies willen geven uw eigen grenzen nauwlettend te bewaken. Ga niet de confrontatie aan. Dat is compleet zinloos en maakt diegene nog bozer. Probeer niet uw gelijk te krijgen, want dit loopt op niets uit. Beweeg zoveel mogelijk mee met deze persoon, maar dan alléén in alles wat eerlijk en billijk is. Dát is de grens! Maak deze grenzen op een vriendelijke/niet aanvallende manier duidelijk aan deze persoon. Benoem ook het feit dat als hij/zij daar tóch systematisch over heen blijft gaan, u zich zult onttrekken van deze persoon om uzelf en en de mensen die u lief zijn te beschermen. Dit is een heel drastische maatregel, maar broodnodig als u en uw gezin hier niet aan ten onder willen gaan.

De persoon heeft psychiatrische hulp nodig, maar helaas zien deze mensen dat vaak zelf niet in. Bid voor deze persoon en blijf voor hem/haar bidden, ook als u geen andere keuze gelaten wordt dan het contact te verbreken. Juist dan! Waar wij deuren sluiten, opent God een raam...

Veel wijsheid toe gebeden!

Hartelijke groet,
Irma Roobol

Lees meer artikelen over:

narcisme
5 reacties
Roosvan3
Mooi antwoord!
Blijf dicht bij jezelf! Met deze personen móet je goed voor jezelf zorgen, anders ga je er aan onderdoor en neemt de narcistisch persoon je leven/karakter/je eigen ik op een slinkse manier over (helemaal als het iemand is die je al vanaf je kind-zijn om je heen hebt). Je eigen gezin gaat voor, daar moet je voor vechten. Heb je eigen standpunten duidelijk, en blijf daarbij. Zie het als een les in je leven om je eigen persoonlijkheid/zelfvertrouwen sterk(er) te krijgen.

Ik heb veel gehad aan deze site (en boeken): https://verdwenenzelf.org/ Hier is ook een lijst op te vragen met therapeuten die bekend zijn met narcistische personen, waaronder ook een reformatorische therapeut. Het is enorm zwaar om zo'n persoon in je buurt te hebben, uiteindelijk is deze psychisch ziek en ziet hij dit zelf niet in. Veel sterkte en kracht van de Heere toegewenst!
lin1991
Juist omdat je bang bent dat het tegen de Bijbels ingaat is het lastig. Je wilt immers niet zondigen hierin. Maar iemand kan je leven flink negatief kan beïnvloeden zodat dat je wel afstand moet nemen. Je kan iets ook later verwateren i.p.v. het contact drastisch en definitief te verbreken. Of afstand nemen. Ga zo min mogelijk op alles in is mijn tip. En inderdaad, waar wij deuren sluiten kan God een raam openen.
mortlach
De vraagsteller zal er ook op voorbereid moeten zijn dat het geloof/de Bijbel tegen hen zal worden gebruikt als ze proberen het contact te verbreken. En de narcist zal haarfijn aanvoelen dat daar nog twijfel is en dat keihard tegen je inzetten.

Het is misschien goed je te verdiepen in wat het betekent dat iemand geen empathie heeft - dat is namelijk nogal wat. Wat ons mensen mensen maakt, ontbreekt bij deze personen. Ze zien anderen dan ook niet als personen, maar als hindernissen of als klapvee.
coby6
Het is niet onaardig om het contact te verbreken. Als je bidt, doe je de persoon er een groter plezier mee dan maar blijven contact houden. Met sommigen mag je zelfs niet eten. Dan kan iemand tot inkeer komen.
kip
op een lotgenoten groepje kun je ook heel veel tips uit ervaring krijgen,van mensen die met een narcist getrouwd zijn[of geweest]

zo,n helleleven is wel zwaar om aan te horen!
ook intens verdrietig
moet je wel tegen kunnen.

t is maar n tip