Van verstandszoen naar gevoelszoen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Is het normaal dat je na 10-15 jaar huwelijk totaal niet meer verliefd bent? Zo is het bij ons momenteel. Ik hou nog wel van mijn man, we hebben het goed samen en met de kids gezellig, maar meer ook niet. Al jaren niet meer. Zelfs de ‘verstandszoen’ op verjaardagen blijft achterwege. Ik mis het niet echt, maar ik droom de laatste tijd vaak over onze verkeringstijd of zelfs over andere mannen, heel erg vind ik dat. We leven gewoon ons leven, die bij vlagen heel druk is (familieomstandigheden) en dat is het.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat is normaal en wat is níet normaal? Tja, dat is een lastige vraag. Als ik uw brief goed interpreteer wilt ú verandering in de huidige levenssituatie met uw echtgenoot. Probeer die verandering dan ook te bewerkstelligen! Natuurlijk wordt het nooit meer zo als in uw verkeringstijd, maar dat hóéft ook niet. Aándacht hebben, elkaar respecteren en het voelen van liefde kan op zoveel manieren tot uitdrukking worden gebracht. Het begint met een gesprek met uw echtgenoot: hoe ervaart hij het gemis dat ú voelt? Is die ‘verstandszoen’ de eerste stap tot herinvoering van een ‘gevoelszoen’? Spreek gewoon dingen af: een kus bij het weggaan, bij het thuiskomen, slapengaan. Een avond in de week/twee weken sámen doorbrengen met een gespreksonderwerp dat beiden interesseert, eventueel gekoppeld aan een etentje en/of een wandeling. Zo zal de interesse naar elkaar en elkaars bezigheden mogelijk weer kunnen gaan groeien, waardoor er verdieping in de relatie kan komen die mogelijk tot het opnieuw voelen van verliefdheid leidt! Met andere woorden en kort samengevat: zoek de uitdaging en zet zélf de eerst stap!

Alle goed toegewenst,
Marijke Rots

6 reacties
bootje
Wij zelf hebben ook zo’n lange tijd een relatie, maar nee ik vindt het ‘niet normaal’. Met vlagen ben ik nog net zo verliefd als toen maar dan met meer liefde dan toen. En geen ‘verstandszoen’ op een verjaardag begrijp ik volgens mij amper. Knuffelt u nooit u man als hij thuis komt, daar zit toch ook al snel een zoen bij. Ik zou zeggen ‘werk aan de winkel’ en hopelijk groeien jullie weer dichter na elkaar toe. Sterkte en succes!
K80
Ik ben ook zo lang samen met mijn vrouw. Kan me er niets bij voorstellen om zo'n broer en zus relatie te hebben.
Lijkt me niet normaal. Wij zoenen altijd bij aankomst of weggaan en gewoon fijn tussendoor. Heb ik trouwens thuis bij mijn ouders ook altijd gezien.

Hoogste tijd om er iets tegen te doen. Een jonge vrouw kan toch niet zonder intimiteit? Niet voor niets droomt u erover. Nu loopt u een risico verliefd te worden op een ander met alle gevolgen van dien.
Blijf investeren in elkaar, de liefde en de passie.
Jess
Las pas dat je een kus 6 seconden vast moet houden. Wij proberen en ja hoor, je voelt veel meer intimiteit als je 6 seconden lip op lip kust.

Succes

(en niet intussen aan de aardappels denken die je wilt gaan schillen)
Catherine
Voor een warme relatie zijn er twee nodig. Ik denk dat niet veel mensen hun hele leven lang verliefd blijven. Meestal verandert dit in de loop van de jaren in een dieper gevoel van houden van, trouw, kameraadschap. Het ligt aan de omstandigheden, de karakters van beiden.
En niet iedereen heeft dezelfde behoeftes.
Een afscheids- of begroetingskus uit gewoonte, zonder verdere gevoelens zou ik persoonlijk niet missen.
kip
net wat vrouw rots zegt
zoek de uitdaging,zet de eerste stap.

inversteer in je eigen man,zodat je over 60 jaar kan zeggen,,ls ik t over kon doen,nam ik weer hem''.

geluk ermee
John61
Zo'n sleurhuwelijk verdient een Marriage Course van Alpha Nederland (op Christelijke grondslag). Geen groepssessies, echt tijd voor en met elkaar en aan de hand van de cursus elkaar de juiste vragen stellen. Dit kan ècht een oppepper voor je huwelijk zijn. Mijn vrouw en ik hebben er veel aan gehad (en nog steeds). Mede dankzij deze cursus is het bijna net weer net zo sprankelend tussen ons, als in onze verkeringstijd.

https://www.alphanederland.org/marriagecourse