Oude stamkroeg opzoeken

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Geacht panellid. Ongeveer negen maanden heb ik (man van 30) verkering met mijn vriendin (29). Voor we verkering kregen, hebben wij allebei enkele relaties gehad. Mijn vriendin en ik hebben elkaar twee jaar geleden ontmoet in een café en die ontmoeting mondde uit in een min of meer seksuele relatie van een jaar. Zowel mijn vriendin als ik hebben voor onze relatie samen veel seksuele contacten gehad. Mijn vriendin kwam in die jaren bijna dagelijks in het café en had naast een gokprobleem ook nogal veel wisselende seksuele contacten. Van dit alles hebben we spijt en we hebben om vergeving gevraagd. Inmiddels zijn we tot geloof gekomen. We willen leven naar Gods Woord en we ervaren Zijn kracht om ons te weerhouden van bovengenoemde zonden. Ook in gebed hebben we de seksuele banden allemaal verbroken. We hebben bijvoorbeeld geen gemeenschap meer met elkaar. Dat bewaren we voor eind volgend jaar, wanneer we hopen te trouwen. Ondanks alle heerlijke veranderingen in ons leven heeft mijn vriendin soms de behoefte om naar onze oude kroeg te gaan. Soms met mij, maar ook gaat ze wel eens alleen, of met een vriendin. Zelf heb ik niet zo vaak meer de behoefte om te gaan, maar ik ga wel eens mee als zij zin heeft. Wanneer zij met een vriendin naar de kroeg wil, zeg ik dat ik dat liever niet heb. Ik vind eigenlijk dat wij daar niet meer thuishoren en vind het al helemaal niet prettig, omdat mijn vriendin (ondanks haar bekering en veranderde houding) er toch een naar verleden door heeft. Als ik haar dit zeg, krijg ik het gevoel dat ze het niet prettig vindt dat ik mij ermee bemoei. Ze vraagt dan (misschien wel terecht) of ik haar niet vertrouw. Ze heeft gevoel dat ik haar wil controleren en, ja, ik hou op die momenten ook graag een oogje in het zeil. Ik vertrouw haar wel, maar er lopen gewoonweg nogal wat mannen rond die ze deels nog kent uit haar verleden en ik vraag me af of het verstandig is om die 'op te zoeken' in de kroeg. Ik wil alleen het beste voor mijn toekomstige vrouw, mijzelf en onze onderlinge relatie en onze relatie met de Heere en ik heb het gevoel dat haar verlangen om af en toe naar die kroeg te gaan daar niet bij hoort. Mijn vraag is dus heel concreet: Moet ik haar de ruimte geven om zo nu en dan (al dan niet met mij) naar haar oude stamkroeg te gaan, of is het beter (zoals ik denk) dat mijn vriendin stopt met het bezoeken van die kroeg of misschien een enkele keer in mijn bijzijn de kroeg kan bezoeken? Ik wil haar niets verbieden, maar vind ook dat ik ergens wel recht van spreken heb. Kunt u mij tips geven hoe ik om moet gaan met dit lastige dilemma?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is altijd lastig om met de zonde te breken. Naar mijn idee heb jij voor jezelf helder voor ogen wat je wilt nu je tot bekering bent gekomen. Maar of je vriendin dat ook heeft…? Ik denk dat je dáár met haar over moet praten. Als in dat cafébezoek zoveel verleidingen op de loer liggen... waarom wil ze er heen? Is het ‘gewoon’ voor de gezelligheid, of om eens met een vriendin uit te zijn? Dan mag je er vanuit gaan dat je haar kunt vertrouwen. Maar ook: er zijn toch tal van andere mogelijkheden om gezellig -met een vriendin- naar toe te gaan? Is het bij jou de zórg om haar? Of gaat het om een vorm van jaloersheid? Het helpt niet dat jij aanbiedt om mee te gaan: zij zal dat –zonder uitleg van jouw kant over jóúw gevoelens- uitleggen  als een gebrek aan vertrouwen. Práten dus. Met elkaar. Over jullie beider gevoelens ten opzichte van elkaar. En ook over de verwachtingen die je van deze relatie hebt: wat betekent zij voor jou, jij voor haar?

Bekering heeft te maken met ómkering, dus zoveel en zover mogelijk weg van ‘het kwade… waar komt de behoefte vandaan (voor haar, maar ook voor jou) om je weer ‘in het hol van de leeuw’ te begeven? Wil zij zichzelf op de proef stellen? Vraagt zij van jou om toch vooral niet jaloers te zijn (of vindt zij het juist fijn wanneer jij min of meer jaloers reageert)?

Er zijn nogal wat bespreekpunten. Misschien is een deskundige gesprekspartner plezierig: ga zo nodig op zoek! Maar eerst: voordat je het gesprek met haar aangaat bedenk wat je eigen motieven zijn!

Ik wens je veel sterkte, een mooie verkeringstijd en straks en goed huwelijk!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
5 reacties
Musje
De desbetreffende vriendin waarover gesproken wordt ben ik. Vandaar dat ik even op uw ,en mijn toenmalige vriend, op bepaalde punten wil reageren.Mijn vriend en ik hebben er vaak over gesproken, en zelf heb ik het bij het pastoraalteam van de gemeente waar ik toebehoor, over gesproken.Ik begrijp zijn vraag en goede zorg, maar hierin begrepen we elkaar niet. Als ik bij uitzondering eens weg wilde, vatte hij dat gelijk op als, ach ze moet weer naar de kroeg! Ik kreeg sterk het gevoel dat mijn toenmalige vriend mij in veel dingen controleerde en wantrouwde, dit werkte alleen maar benauwend, averechts, op mij. Ook een vriendin en omgeving met wie ik dit deelde, merkte dat op. Hij zei dat hij mij wel vertrouwd maar de mannen die daar zijn niet. Een goede relatie is gebaseerd op vertrouwen toch? Inmiddels is onze relatie gestrand omdat we in bepaalde opzichten niet op een lijn zaten. Waaronder ook het sexuele aspect een grote rol speelde. Ik zie sex voor het huwelijk als een zonde en daarmee bedoel ik niet het een zijn maar sexuele handelingen.Mijn vriend vond dat echter geen probleem maar bij heeft de Heilige Geest duidelijk laten zien dat dit ook buiten het huwelijk niet geaccepteerd wordt. Mijn vriend probeerde mij ervan te overtuigen dat het goed was en probeerde alsmaar zijn gelijk hierin door te drijven.
Wat de kroeg betreft, ik heb de deuren van verleiding gesloten dwz gokken en verleidingen. Ik ben veranderd, de Heilige Geest is in mij en ik KAN en WIL daarom nooit weer op oude patronen terugvallen. Nu ga ik er met een ander doel heen en puur bij uitzondering. Ik ben niet meer die persoon van toen, ik ben veranderd! Ik geloof dat je als christenen ook best eens plezier mag hebben ,als je maar weet wat je doet. En dat kan inderdaad ook bij uitzondering eens wat drinken zijn in het cafe. Daar zie ik dus geen kwaad in. Je bent er zelf bij en draagd zelf verantwoording. Zolang je maar weet wat je doet en er geen gewoonte van maakt!
Musje
Ik ben benieuwd wat uw mening is over mijn reactie op dit onderwerp. Hoewel mijn vriend en ik inmiddels uit elkaar zijn.
jetta
Musje, ergens begrijp ik het wantrouwen van je toenmalige vriend heel goed.
Je zegt: ik KAN niet meer terug vallen in het oude patroon, maar je zoekt de verleiding wel op. Dan maak je het jezelf wel moeiljk. Want een mens ligt voor alles open. Lees de bekering eens van wijlen ds. Gebraad. Ook getrokken uit het cafe. Maar hij kon er niet meer heen, nadat de Heere hem bekeerd had.
Kan je stantpunt; geen sexuele handelingen voor het huwelijk overigens delen met je. Sterkte in alles.
Tweety
Ik heb de bovenstaande brief gelezen en wil ook graag mijn mening hierover geven. Ik krijg het gevoel dat je jaloers bent, vooral na de reactie te hebben gelezen van je toenmalige vriendin. In mijn perceptie is een relatie gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Is dat vertrouwen er niet dan kun je wel ophouden want dan zou je partner niets zonder jou kunnen doen. Ik spreek uit ervaring want ik heb in een zelfde soort situatie gezeten. Hij zei ook altijd dat hij het deed om mij te beschermen terwijl ik heel sterk de indruk kreeg dat hij jaloers was en mij dus NIET vertrouwde. Dit heeft mij veel pijn gedaan. Ook voelde ik me opgesloten en gecontroleerd. Mijn liefde voor hem werd hierdoor minder. Want ik was/ben veranderd en hij vertrouwde mij hier duidelijk niet in. Je moet vertrouwen in elkaar hebben. Ieder mens verdiend een tweede kans. Zoals dat bij GOD ook heb geval is. Als ik musje haar verhaal lees zie ik dat ze duidelijk veranderd is hij had hier op moeten vertrouwen. Door te veel druk op mij te leggen ging ik me slecht voelen en daardoor waren de verleidingen juist weer meer aanwezig. Het heeft dus een averechts effect gehad.. De ex vriend van musje bedoeld het vast goed maar je kan hierin ook te ver doorslaan. Alleen de manier van je vraagstelling. Eigenlijk vraag je of je het haar moet verbieden of dat ze alleen mag gaan als jij erbij bent. Ik vind dit een vreemde vraag aangezien ze hier zelf haar eigen mening wel in heeft en dat je die simpelweg hebt te respecteren. Je kunt niets afdwingen, zo werkt het niet. Wees blij dat ze veranderd is en koester dat en geloof haar hierin, dat is wat telt......
Abctje
Even iets heel anders....mijns inziens kan een leven met de HEERE (bekeerd zijn) niet eens samengaan met een kroegbezoek....!