Intensief knuffelen

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik heb ruim een half jaar verkering. We zijn beiden al 25 plus. We zoenen elkaar en vinden het ook fijn elkaar te knuffelen (met de kleding aan weliswaar) als we naast elkaar zitten of soms zit ik bij hem op schoot of staan we tegen elkaar aan... Nu gebeurt het wel eens dat hij een erectie krijgt als we elkaar knuffelen. Ik vind dat altijd een soort van fijn gevoel, hoewel ik het soms ook eigenlijk niet wil voelen en ik dan bewust iets van hem af ga staan bijvoorbeeld, zodat ik het niet voel. Soms heb ik ook gewoon even behoefte aan even intensief knuffelen en er helemaal in opgaan. Is dat normaal dat ik dat fijn vind en dat ik het soms misschien zoek en soms juist niet wil voelen?

Antwoord

Jullie hebben een relatie gekregen en die relatie ontwikkelt zich, maakt groei door op verschillende gebieden, ook het gebied van intimiteit en seksualiteit. En daar voel je je goed bij, kun je van genieten. Dus als je vriend een erectie krijgt, kan dat als fijn voelen. Maar tegelijkertijd heb je ook de grenzen waaraan je je wilt houden. Als je alleen maar je gevoel de baas laat zijn, kun je heel snel ver gaan op het gebied van intimiteit. Met je verstand bewaak je je grenzen. Dus op momenten dat jij het niet wilt voelen, is dat mogelijk vanuit je verstand.

Gebruik ze beiden, gevoel en verstand, geniet, maar wees ook wijs. En natuurlijk heel belangrijk: praat met elkaar hierover, over je gevoelens maar ook over wat je allebei wilt, zodat je elkaar hier in kunt helpen als een van jullie zijn of haar gevoel te veel de baas dreigt te laten zijn.

Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijkzoenen