Voorbereiding op ouderschap

A. Teerds-Gertenbach / 7 reacties

Vraag

Ter voorbereiding op ons huwelijk hebben mijn man en ik een aantal boeken gelezen (o.a. “De vijf talen van de liefde”, “Zal ik trouwen?” en “Twaalf dingen die je moet weten voor je gaat trouwen”). Ook nu we getrouwd zijn proberen we af en toe een boek te lezen over thema's waar we mee bezig zijn, deels om de mening van anderen te horen, maar ook om ons op weg te helpen in goede gesprekken. Nu ben ik twintig weken zwanger en zijn we al een tijdje op zoek naar een goed boek (bij voorkeur met gespreksvragen) om samen te lezen om ons hier op voor te bereiden. Van mijn man kreeg ik recent “Mama's eerste stapjes”, wat een leuk ervaringsboek was om te lezen, maar wat ons niet erg heeft uitgedaagd tot gesprek. De zoektocht naar goede boeken gaat dus nog even door. Heeft een van de panelleden van Refoweb misschien tips voor ons?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Mooi, dat jullie samen zo serieus omgaan met huwelijk en gezinsvorming. Dat is wel een compliment waard! Velen zullen niet doen, wat jullie wel doen, en beginnen de opvoedingsreis zonder enige voorbereiding. Toch is die voorbereiding wel van groot belang, want het bepaalt je ‘richting, je route en je reisdoel in huwelijk en opvoeding’, zoals ik ergens las. Nu is het helaas niet zo simpel om even een paar titels van boeken te noemen. Ik heb mijn boekenkast nagezocht, maar iets specifieks vanuit christelijke hoek over zwangerschap en de voorbereiding op de geboorte – en als alles goed mag gaan ook op de opvoeding - heb ik niet gevonden.

Wat ik tegenkwam was: ‘Opvoeding in liefde’ (L.A. Kroon en S.J. van Leeuwen – 2009 Den Hertog-Houten). Het is een handreiking voor seksuele opvoeding in het gezin. Er is bijvoorbeeld een hoofdstuk over seksualiteit in het huwelijk. Ik wijs jullie ook op de volgende titels: ‘De tijd van je leven’ (Mark en Linsday Melluish). Je vindt in dit boek een andere geloofsbeleving dan vanuit de reformatorische hoek. Er staan echter rake en leerzame uitspraken in over het ouderschap. Verder: ‘Een moeder naar Gods hart (Elisabeth George), vanuit een evangelische overtuiging geschreven. Ook hierin staan treffende dingen. Tedd Tripp laat zien hoe je een gids voor je kinderen kunt zijn in zijn boek ‘De weg naar het kinderhart’. J.R. Beeke schreef een boek over ‘Opvoeden bij Gods Woord’. Via internet en de christelijke boekhandel kunnen jullie meer over deze boeken te weten komen.

Het is jammer, dat tot op heden alleen de delen 2 en 3 van de serie Handboek Christelijke opvoeding (Groen-Heereveen) verkrijgbaar zijn. In deel 1 zal ongetwijfeld de zwangerschap en de voorbereiding op geboorte en opvoeding van kinderen van 0-4 jaar aan bod komen. Na elk hoofdstuk staat een aantal gespreksvragen. Ik heb wel twee boekjes van deze serie in huis, maar die zijn verouderd. Het eerste boekje heet ‘Rond de geboorte’ en het tweede: Met vallen en opstaan: van 0-2 jaar (Onder redactie van dr. J. Stolk, serie Christelijke opvoeding – 1992 Groen-Heereveen). Ook hierin eindigt elk hoofdstuk met een aantal gespreksvragen.

Ten slotte: niet alleen het lezen van boeken en het samen praten over huwelijk, gezinsvorming en opvoeding is een goede voorbereiding. Het is eveneens leerzaam om met anderen over de genoemde onderwerpen te spreken, ook met mensen die al kinderen hebben. Die ervaringen kun je dan weer meenemen in de gesprekken die je als man en vrouw samen hebt.

Ik wens je een goede voorbereidingstijd toe. Daarin ontbreekt óók het gebed niet!

A. Teerds-Gertenbach

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

gezinsvormingopvoedingzwanger
7 reacties
Johnvb
Mooi, om zo bezig te zijn met de taken waar God je voor roept en je zo voor te bereiden! Deden we dat allemaal maar....

Ik denk ook nog aan het boek: "Onderwijs je kinderen met het Woord van God"
geschreven door Lou Priolo.
Uitgegeven (net als "de weg naar het kinderhart" van Tedd Tripp) bij Boekenfonds Reformatorisch Appèl.

Een zeer goed boek, vol met Bijbelteksten.
Van harte aanbevolen!

Veel zegen!
Nen
Mooi om te lezen, deze vraag.

Het daadwerkelijke opvoeden komt vaak pas rond het eerste levensjaar.
Daarvoor is vooral veel nabijheid, knuffelen en rust van belang.

Een boek waar ik blij mee ben is

'Onze kinderen doelbewust liefhebben' van Danny Silk.

Anders dan anders en een eyeopener wat betreft opvoeden!
Nen
Daarvóór wilde ik zeggen, vóór dat eerste jaar. (en natuurlijk ook daarna ;))
Spatie
Complimenten hebben jullie wel genoeg gehad, dus die van mij hoeven daar niet meer bij.

Het is goed om je enigszins voor te bereiden, maar de realiteit is vaak heel erg anders dan in de boeken geschreven staat.
De verouderde versie van de serie christelijke opvoeding zou ik jullie zeker niet aanraden. Totaal onrealistisch.

Het is ontzettend jammer dat (hier in Nederland) de trouwdag en de zwangerschap/geboorte opgeblazen wordt tot één groot feest. Zo verschrikkelijk overdreven allemaal en (bijna) iedereen doet er aan mee; zelfs de ouders die zoveel beter moeten weten.

Het is een ontzettend groot geschenk als we een kind krijgen. Het brengt wel een totale verandering in je relatie en leven met zich mee. Laten we eerlijk zijn, naast het overweldigend mooie is het vaak ook een uitputtingsslag. Moeder gaat helemaal op in haar kindje. Manlief voelt zich tekort gedaan door zijn vrouw. De nachtelijke onderbrekingen van de slaap trekken zijn sporen. Heb je je net leuk aangekleed, leegt babylief de inhoud van zijn/haar maagje over je kleding..

Het advies van mevrouw Teerds om met ervaringsdeskundigen te praten is denk ik het meest nuttig. Mits deze mensen eerlijk zijn! en niet alleen het hele mooie vertellen.
Lisanne
Ik ben het niet helemaal eens met je, Spatie ;-).

Zelf ben ik moeder van een meisje van bijna 2 en in verwachting van ons tweede kindje. Het is echt heel erg goed om een gezonde en bijbelse visie op opvoeding te ontwikkelen. Natuurlijk is de praktijk weerbarstig, maar juist door een visie te ontwikkelen helpt dat je erg goed om met die praktijk goed om te gaan. Het boek van Tedd Tripp lezen wij en dat is echt een van de beste boeken die ik ooit heb gelezen!

Ik las ooit ergens de uitspraak: "It's not a parent's responsibility to have Godly children. It's a parent's responsibility to make sure their children have Godly parents." Ook prachtig om zo een verlangen te hebben om je kinderen voor te leven in het leven met de Heere en hen daarin wegwijs te maken.

Het krijgen van een kind heeft ons huwelijk alleen maar heel erg verdiept. Het leert je goed samen te werken, het leert je geduld en verdraagzaamheid. Samen kom je er juist heel sterk uit, is mijn ervaring. Het krijgen van kinderen is echt een zegen! Een kroon op je huwelijk.
Hanna
Eens met Spatie!
vooral de laatste regel is waardevol!
dat mis ik zelf erg vaak in gesprekken....

Als alles goed gaat met de zwangerschap en bevalling, en dan met het kindje zelf en de moeder, dan ben je op een roze wolk.

Maar dat is niet bij iedereen zo, met smart zult gij kinderen baren, en baren is het niet alleen, he is ook het opvoeden en alles wat erbij komt!
Ieder kind is anders, iedere bevalling is anders, en dus de opvoeding van (meerdere) kinderen ook.

En dan kan je weleens tot het besef komen dat het ook gewoon moeilijk is, en lastig, en vermoeiend.
ondanks dat je ook weet dat opvoeding zijn mooie kanten heeft.

En op de minder mooie kanten voorbereid zijn, is ook goed! mét de ruimte om erover te kunnen praten.

Zeker is het punt, zoals Lisanne ook zegt, om ze op te voeden tot Gods eer nodig, maar ook dat kan heel wat met zich meebrengen.

Dan blijft over in alle situatie's, roze of geen roze wolk;

wie wijsheid ontbreekt, mag het bij de Heere vragen!
naam
De boekjes van ds. van Aalst over het huwelijksformulier en het doopformulier bevatten ook heel mooie handvatten!