Opgewonden van zoenen

drs. C. A. W. Drost / Geen reacties

Vraag

Ik heb ruim vier maanden verkering met m'n vriend. Maar hij wordt vrij snel opgewonden van zoenen, ik ook wel, maar daar voelt hij zich schuldig over. Nu vind ik dat zolang je niet over afgesproken grenzen gaat -want we willen geen seks voor het  huwelijk- je je er niet schuldig over hoeft te voelen. Maar hij zit er heel erg mee. Ook omdat hij doordat hij opgewonden wordt, meer op zichzelf gericht wordt, i.p.v. op mij. Maar ik vraag me überhaupt af of je helemaal op de ander gericht kan zijn als je opgewonden wordt. Mij lukt het in ieder geval niet. Daarom vraag ik me ook af of het nodig is dat hij zich zo schuldig voelt.

En wat kan ik er aan doen dat hij zich niet meer zo schuldig voelt? Hij vindt dat hij dan te  egoïstisch is, maar ik vind hem verre van egoïstisch. Ik moet hem soms zeggen ook eens aan zichzelf te denken i.p.v.  alleen maar te focussen op wat ik wil/leuk/fijn vind. Als hij zich zo schuldig voelt kan dit best wel een domper zetten op het samen zijn en op het zoenen etc. Omdat ik daardoor ook niet meer weet of hij het nog wel wil/fijn vindt. Ik hoop dat iemand me hierin verder kan helpen.

Antwoord

Hoi!

Toen ik jouw vraag las dacht ik: eigenlijk geef jij zelf het antwoord al. Wat mooi dat jij zo naar seksualiteit kijkt: iets wat gewoon bij je lichaam en je identiteit hoort. En niet iets wat zondig is.

Nu hoor ik vaker dat christenen zich vaak schuldig voelen over seksuele gevoelens die ze volgens zichzelf niet mogen hebben. Misschien omdat het juist gevoelens zijn waar je je voor zou kunnen schamen. Dat komt voor een deel door onze cultuur, maar het kan ook te maken met het beeld dat je hebt meegekregen van seks.

En wat jij zegt klopt helemaal: over die gevoelens hoeft hij zich niet schuldig te voelen. Daar heb je niet zelf de controle over. Je hebt wel een verantwoordelijkheid over wat je met die gevoelens doet.

Je lichamelijk tot elkaar aangetrokken voelen is juist iets wat je in je verkering heel heftig ervaart. Juist omdat je dan meer ‘verliefdheidshormonen’ aanmaakt, waardoor je behoefte aan lichamelijk contact ook meer is. En dat is niet voor niets zo: die lichamelijke aantrekkingskracht is ook heel belangrijk in een relatie. Het zorgt ervoor dat je je ook emotioneel en geestelijk met elkaar verbindt. Het is dus zeker niet iets waar je je schuldig over zou moeten voelen. Eigenlijk is het juist Briljant bedacht ;-)!

En het klopt ook, dat als je opgewonden bent je in een fase komt dat je op jezelf gericht bent. Ook dat is totaal niet vreemd. Tegelijk is dat ook juist iets wat je elkaar juist geeft: elkaar laten genieten. Wat dus betekent dat je er zelf ook van mag genieten. Elkaar dienen op seksueel gebied betekent zeker niet dat je alleen maar bezig bent met wat de ander fijn vindt, maar dat je durft te genieten van het zo intiem samen zijn met elkaar.

Tips: Laat hem merken dat je het fijn vindt om dicht bij hem te zijn, dat je ervan mag genieten en praat vooral veel met elkaar. Ook over je grenzen. Heel goed dat jullie daar duidelijke afspraken over hebben gemaakt, zo houd je het voor jullie allebei helder.

Cocky Drost

Lees meer artikelen over:

zoenen