Soms niet opgewonden

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Wij hebben nu ruim vier maanden verkering en zijn al wat ouder (rond de 28). Als wij vrijen raak ik soms wel opgewonden. Andere keren vind ik het wel fijn om tegen haar aan te liggen, maar raak ik lichamelijk helemaal niet opgewonden. Ik krijg dan geen erectie. Of die verdwijnt na aan paar minuten. Ik wil heel graag met haar verder, maar ik maak me hier toch erg zorgen over. Het lijkt me niet normaal. En als ik dit ook heb als we trouwen dan wordt de seks vast niet goed.

Antwoord

Beste briefschrijver,

Je beschrijft dat je bij het vrijen soms wel opgewonden raakt en soms niet. En in dat geval krijg je geen erectie. Je schrijft dat je nu ruim vier maanden verkering hebt. De verkeringstijd is er om veel dingen helder te krijgen, zoals: wat voel ik voor de ander; passen we bij elkaar op verschillende gebieden, zoals opleiding, werk, kerk, interesses, familieomstandigheden, sociale activiteiten, enz. enz. Bovendien betekent het, dat je moet leren om je tijd met een ander te delen, terwijl je dat voorheen niet hoefde. Dat heeft allemaal veel impact en vraagt tijd om duidelijk te krijgen of je je er goed bij voelt en of je besluit verder te gaan met je vriend of vriendin. Het vraagt ook tijd om duidelijk te krijgen of je kunt accepteren, dat je bepaalde dingen niet meer kan doen of slechts af en toe, omdat je nou eenmaal meer tijd moet besteden aan je relatie. Al deze zaken hebben impact op diverse terreinen en -niet in het minst- ook op de seksuele beleving. In die zin zou ik alles eens rustig de tijd geven en niet te overhaast ongerust worden.

Als het je wel lukt om door middel van masturberen opgewonden te raken en een erectie te krijgen, is er op seksueel gebied niets mis. Blijkt na wat langere tijd dat het vrijen met elkaar nog steeds weinig lichamelijke opwinding geeft, dan is het goed om hier wat mee te doen. Het zou dan bijvoorbeeld te maken kunnen hebben met de angst om je definitief te binden of met de angst om een keuze te maken. En dan heb je daarvoor hulp nodig, niet voor de seksualiteit!

Betsy Westeneng, psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

Tags in dit artikel:

libido