Waarom heeft God de satan geschapen?

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

22-08-2006, 00:00

Vraag

Waarom heeft God de satan geschapen?


Antwoord

Beste vraagsteller,
 
Bedankt voor je vraag! Het blijkt dat je nagedacht hebt over het bestaan van de satan en zo ben je tot je vraag gekomen. Vanuit je vraag maak ik op dat je gelooft dat de satan bestaat. Daar ben ik dankbaar voor. Ik merk namelijk dat steeds meer mensen die zeggen dat ze geloven wat er in de Bijbel staat, twijfelen aan het bestaan en aan de invloeden van de satan. En hij blij zijn natuurlijk met zulke mensen! In hun leven kan hij des te meer zijn gang gaan. Jij gelooft dat de satan bestaat. Misschien merk je dat wel heel concreet in je leven. Of je ziet misschien rondom je heen duidelijk de macht en het afbreekwerk van hem. En dan vraag je je af: waarom heeft God de satan geschapen? Hij maakt zoveel kapot en doet de HEERE zoveel verdriet! Laat ik er het volgende over mogen zeggen.
 
Als we de Bijbel goed lezen, moeten we zeggen dat God de satan niet heeft geschapen. Nee, God heeft tijdens de scheppingsdagen heel veel goede engelen geschapen met de bedoeling dat zij Hem en Zijn volk zouden dienen (Job 38:7; Hebr. 1:14). Heel kort na de vorming van de engelenwereld is er een opstand onder de engelen uitgebroken. Een aantal engelen onder leiding van hem die later de satan zou worden genoemd (of de duivel, de boze), kwam in opstand tegen God. Was niet tevreden met de plaats die God hen gegeven had. Volgens Bunyan in zijn boek “De Heilige Oorlog” was het hen te doen om de dood van de Zoon van God. Als ze dat zouden kunnen bereiken, dachten deze boze engelen te kunnen gaan delen in de erfenis van de Zoon.

God heeft deze aanslag op Zijn troon (of op Zijn Zoon) verijdeld. Hij heeft deze boze engelen uit de hemel verstoten en sindsdien is de satan met zijn aanhangers op aarde bezig om te proberen Gods werk te verstoren of te vernietigen (Ef. 6:12; 1 Petr. 2:4; Jud. 6). De zondeval is daar het eerste voorbeeld van. En sindsdien gaat de satan ermee door. Op Golgotha is hij defintief door de Heere Jezus verslagen (Gen. 3:15; 1 Joh. 3:8). Met een geknakte macht probeert hij daarna echter nog te doen wat hij doen kan, maar hij kan alleen zover gaan als God het hem toelaat (Luk. 10:18; Op. 20:1-3; vgl. Job 1 en 2). Bij de wederkomst van Christus zal hij definitief veroordeeld worden en met al zijn aanhangers (demonen) in de hel belanden. Voor eeuwig (Op. 20:10). En dan is het gedaan met zijn invloed.
 
God heeft dus niet de satan geschapen, maar toegelaten dat er een satan (= tegenstander, vijand) kwam. Nota bene aan Zijn voeten in de hemel! Hoe dat allemaal zo kon gaan, kunnen wij niet begrijpen. We hebben er wel mee te rekenen en ons voortdurend gebed moet zijn: “Verlos ons van de boze”. Bid jij dat ook elke dag?
 
Gods zegen in je leven toegewenst!
 
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

duivel
Dit artikel is beantwoord door

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
    10-01-1963
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief
152 artikelen
Ds. C.J. Droger

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Geachte ds. G. A. van den Brink. Hartelijk bedankt voor het antwoord op mijn vraag 'Het verlaten van je gemeente'. Ik wil hier graag op reageren en een paar vervolgvragen stellen. U ziet de leer di...
Geen reacties
22-08-2022
Ik kom uit een gezin van elf kinderen. Er zijn al tien kinderen getrouwd het huis uit en één gezinslid woont nog thuis. Zelf ben ik sinds twee jaar getrouwd en heb nog geen kinderen. Oudere zussen en ...
5 reacties
22-08-2013
Ik heb een half jaar verkering gehad met een jongen. Drie maanden geleden heb ik het uitgemaakt. Ik begon steeds meer te twijfelen of ik wel genoeg van hem hield. Na er met anderen over gepraat te heb...
Geen reacties
22-08-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering