Seksuele principes uitleggen

Ds. J. Westerink / 4 reacties

Vraag

Ik heb al een paar jaar een relatie en mijn vriend en ik hopen over niet al te lange tijd te gaan trouwen. Ons principe is dat we geen seksuele gemeenschap voor het huwelijk hebben. Ik werk in een organisatie waar weinig tot geen christenen werken. Dat is soms best lastig, maar gelukkig wordt er respectvol met me omgegaan. Nu ik trouwplannen heb en niet ga samenwonen voordat we getrouwd zijn, krijg ik diverse vragen over seks voor het huwelijk e.d. Ik merk dat ik het lastig vind om daar open over te zijn naar mijn collega’s.

Als ze het concreet aan mij vragen zeg ik dat dat privé is. Later denk ik dan weer: moet ik daar niet gewoon voor uitkomen en eerlijk zijn wat mijn (bijbelse) redenen daarvoor zijn? Nu geef ik vaak algemene antwoorden over dat uit onderzoek blijkt dat wanneer je veel verschillende bedpartners hebt gehad, je je minder goed aan anderen kan binden e.d. En als ik zeg dat het belangrijk is dat er voor een huwelijk een stabiele en gezonde basis  nodig is, dan geven ze aan dat dat toch ook wel kan zonder dat je zoveel geld aan een bruiloft gaat uitgeven, dat je ook geregistreerd partnerschap kan doen o.i.d. Hebben jullie tips om hier mee om te gaan en hoe ik anders zou kunnen reageren?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je vraagt om goede tips voor antwoorden op vragen i.v.m. sex voor het huwelijk.

Het beste antwoord vind je al in het begin van de Bijbel. Daar lees je van Adam, die zijn vrouw van de Heere ontvangt: Genesis 2:22-25. De volgorde die je daar vindt, is dat je elkaar van de Heere ontvangt, vers 22. En daarna volgt vers 24: “Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aankleven (aanhangen) en zij zullen tot één vlees zijn. Je neemt elkaar dus niet. Je krijgt elkaar van de Heere en dat gebeurt op de dag waarop je het ouderlijk huis als je thuis verlaat en samen een nieuw gezin sticht. Een heel duidelijk voorbeeld is dat van Jozef en Maria. Zij hadden trouwplannen, maar ze gingen nog niet met elkaar naar bed.

Er is wel meer van te zeggen. Er is bijvoorbeeld nog altijd goede christelijke lectuur te vinden, die je daarin leiding kan geven bij het licht van wat de Bijbel er over zegt.

Ook is er op Refoweb wel één en ander te vinden onder “seks voor het huwelijk”. Je vindt daar wel antwoorden die je verder kunnen helpen.

Het is een onderwerp waarover veel te zeggen valt, maar ik hoop dat ik je op deze manier toch wat aanreik dat je helpt om aan anderen te vertellen dat je er van overtuigd bent dat God wil dat je met seksuele gemeenschap wacht tot je getrouwd bent en dat je graag wilt leven naar Zijn wil, omdat je dan alleen echt gelukkig kunt zijn en Zijn zegen mag verwachten.

Sterkte en zegen samen gewenst,
Ds. J. Westerink

4 reacties
mortlach
Hoe "als ze ernaar vragen"?

Ik heb een tijd voor een internationaal bedrijf gewerkt en daar was de HR bijzonder serieus. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit zou vragen en dan een dag later daar nog een baan zou hebben.
katherina
Doordat je argumenten geeft die zijn te weerleggen geef je anderen de mogelijkheid om discussie aan te gaan. Wat is er mis met een simpel: 'mijn verloofde en ik willen dat zo, omdat we bijbels willen leven'?
Je hoeft je tegenover een ander niet te verantwoorden voor je daden. Je hebt hun goedkeuring niet nodig om te doen wat je wil.
De meeste mensen zullen het vreemd vinden omdat het zo tegenstrijdig is aan de huidige manier van leven in de westerse wereld en er daarom vragen over stellen. Ze kunnen zich er niks bij voorstellen. Nou ja, prima toch.
K80
Gewoon gelijk eerlijk voor je principes uitkomen dat je geen sex wilt voor het huwelijk vanwege je geloof.
Als ze verder vragen wat je wel mag of doet, dan zeg je dat ze daar niets mee te maken hebben.
drernie
Dat zijn prive zaken, dat hoef je naar anderen niet te verantwoorden.