Opa in droom op kansel

Ds. J.D. Heikamp / 1 reactie

Vraag

Ik ben een 16-jarige kleindochter van een binnen de reformatorische gezindte bekende dominee. Mijn opa (de dominee dus) is al geruime tijd overleden. Ik zat vaak op opa’s knie toen ik nog klein was, terwijl hij uit de Bijbel las. Ook was ik altijd onder de indruk als opa op de kansel stond. Dat had niks met verafgoding te maken, maar wel met respect. De laatste tijd hoor ik mijn opa in mijn dromen. Dan hoor ik hem preken, Bijbellezen, etc.

De laatste keer zag ik hem in mijn droom op de kansel staan. Midden in de preek keek hij mij aan en riep: “Je moet de Heere vrezen, hoor je mij? Je moet de Heere vrezen.” Zijn ogen waren vreemd ‘licht’, de sfeer heel beangstigend. In mijn dagelijks leven doe ik mijn best te leven zoals de Heere dat van ons vraagt. Ook respecteer ik mijn ouders en doe ik mijn best op school. Ik begrijp de dromen niet. Is dit een waarschuwing van de Heere of is hier de duivel aan het werk? Ik word er heel erg bang en onzeker van. Ik kom er ook slecht van weg, want alles in ons huis ‘ademt’ mijn opa, zijn boeken, orgel en uitgeschreven preken zijn hier allemaal aanwezig. Kunt u mij advies geven hoe hiermee om te gaan?

Antwoord

Vaak gaan zulk soort dromen na verloop van tijd voorbij. Ik weet niet hoelang je hier mee tobt. Wanneer dit lang duurt kunnen prestaties op school er onder lijden; geeft het slapeloze nachten. Ja, dan moet je professionele hulp inschakelen. Dan wordt het psychisch en dat moet voorkomen worden.

Om te beginnen is een gesprek, zo dat niet heeft plaatsgevonden, met je ouders noodzakelijk. De brief die je schreef moet je aan hen voorlezen. Omdat het leven van opa zeer bepalend is in de woning. Misschien kunnen ze daar wat aan doen om je te helpen en je verlost wordt van die nare dromen.

Mijn advies is: begin daarmee. Wie weet knap je er van op. Vergeet bovenal niet om het neer te leggen voor de Heere om van Hem geholpen te worden en de omgang met je probleem beheersbaar wordt en je met liefde terug denkt aan je opa en zulke gevoelens een plaats mag geven in je jonge leven.

Jonge vriendin, in alles Gode bevolen,
Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

dromen
1 reactie
Samanthi
Lieve vraagestelster, je hebt een goed antwoord gekregen, ik heb ook heel lang van mijn vader gedroomd, ik was 17 toen hij stierf, het is goed als je, mocht het je gaan hinderen, om hulp te gaan zoeken,zoals ds aangeeft en breng het idd bij de Heere. Veel sterker.