Aparte status van dominee

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Dit is al mijn derde vraag. Maar ik merk dat ze met zorg beantwoord worden, en dat doet me goed. In deze vraag wil ik u vragen in hoeverre een dominee een aparte status heeft. Daarmee bedoel ik hoe we om moeten gaan met het verschil tussen zijn heilige roeping en zijn toch gewone wezen. In mijn gemeente merk ik dat de dominee als een heel belangrijke figuur wordt behandeld. Dat heeft tot gevolg dat je er niet snel naartoe stapt. Volgens mij moet dat toch niet zo zijn.

Antwoord

Beste vragensteller/ster,

Wat je aan de orde stelt is heel wezenlijk, maar tegelijk moeilijk. Het is mogelijk om een algemeen antwoord te geven, waar je toch niet mee uit de voeten kunt. Aan de andere kant is er het gevaar dat een algemeen antwoord toch gebruikt wordt in een specifieke situatie. Daarbij kunnen en mogen we zo maar niet over anderen oordelen. Ik wil proberen iets aan te reiken waarover je kunt nadenken en doe dat maar puntsgewijs.

1. Als mens is een dominee gelijk aan alle mensen. Jakobus (5:17) zegt dat Elia (toch een groot profeet) van gelijke beweging is als wij. Paulus heeft de schat van de evangeliebediening in een aarden vat (2 Kor. 4:7). Bekend is de uitspraak van Calvijn dat de dienaar van het Woord een "mannetje is uit het stof verrezen".

2. Als het goed is weet iedere predikant er van, dat Hij door God geroepen is tot het ambt van predikant. Dat behoeft niet spectaculair te zijn, maar dat moet voor hem zelf wel duidelijk zijn. Daarbij zal de gemeente die een predikant beroept ook die roeping herkend hebben en erkennen. Zo bezien zijn de woorden van een predikant die Gods Woord verkondigd als de woorden van God Zelf. (2 Kor.5:20; 1 Thes. 2:13)

3. Het formulier tot bevestiging van de Dienaren des Woords (achter in het psalmboek) is heel bijbels en wijs.

4. Het is daarom goed om een predikant te eren vanwege het ambt wat hij draagt en de roeping die hij van Godswege heeft. Dat onderscheid hem van anderen en geeft hem de specifieke plaats. Het is goed om dagelijks voor je predikant(en) te bidden, opdat God ze zal gebruiken in Zijn dienst.

5. Het ambt van dienaar van het Woord betekent tegelijkertijd ook dienaar zijn van Christus en dienaar van de gemeente. (2 Kor. 4:5). Zoals de Heere Jezus niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen (Matt.20:28), zo geldt dat ook voor een predikant. We moeten elkaar niet de oren wassen, maar dienend elkaar de voeten wassen (Joh.13).

6. Een predikant is tegelijkertijd herder van de kudde. (Zie Joh.21:15-17). Hij zoekt het goede voor zijn schapen, groot en klein. Zoals een schaap zich vertrouwd voelt bij de herder, zo moet een gemeentelid ook, als het goed is, vertrouwen kunnen hebben in zijn of haar predikant. Zoals wij met al onze noden en zorgen tot de Heere Jezus (de overste Herder der schapen) mogen gaan in het gebed, zo mogen we ook naar onze predikant gaan. Een predikant zal - terwijl zijn taken vele en zwaar zijn - toch altijd een herder moeten / willen zijn van zijn gemeenteleden, en zelfs voor mensen buiten zijn gemeente.

7. Toegespitst op jou persoonlijk: Ik hoop dat je er, op grond van de Bijbel, van overtuigd mag zijn dat jouw predikant namens God in de gemeente werkzaam is. Dan mag je weten, dat hij er ook is tot jouw eeuwig welzijn. Zou je dan niet met al je vragen naar hem toe mogen gaan? Als je het moeilijk vindt om hem te bellen, probeer dan eens een briefje te schrijven en vraag hem om een schriftelijk antwoord of om een gesprek. Doe dit bovenal biddend, dan kan de Heere het echt laten meevallen!

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

ambtsdragerpredikantschap