Ik ben soms één keer per maand ongesteld, soms duurt het echter langer voor ik w...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben soms één keer per maand ongesteld, soms duurt het echter langer voor ik weer ongesteld word: er zit dan één of twee maanden tussen. Ben ik dan verminderd vruchtbaar of heeft dat er niks mee te maken? En hoe zou het kunnen komen? Is er wat aan te doen? Ik heb zelf het idee dat het door teveel stress komt.... Is dat mogelijk?

Antwoord

Door stress kan een cyclus zeker onregelmatig worden. Wel is het zo dat hoe regelmatiger een cyclus is, des temeer kans er is dat een vrouw regelmatig een eisprong heeft. Maar ook bij een onregelmatige cyclus kun je een eisprong hebben en kan de vrouw dan zwanger worden. En al zou je geen eisprong hebben, dan zijn de eicellen bijna altijd wel aanwezig in de eierstokken. Door middel van hormoonbehandelingen is er bijna altijd een eisprong op te wekken. Dus maak je daar niet teveel zorgen over!!

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

medisch