Verlopen identiteitsbewijs bij toets

Jurist / Geen reacties

Vraag

Volgens de Haagse Hogeschool moet je bij een toets: “Conform de OER, Toetsregeling, artikel 2.3 dien je je te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.” Echter, er staat niet in dat je met een verlopen ID-kaart (vier dagen) niet meer mag meedoen aan een toets. De Haagse Hogeschool verwijst me door naar de site van de rijksoverheid. Dit is echter een identificatiePLICHT. Wat ik namelijk heb gevonden is dat een verlopen ID-kaart nog steeds geldig is en bij de Haagse Hogeschool vragen ze naar een GELDIG ID. Heb ik het recht om met een verlopen ID-kaart wél een toets te maken?

Antwoord

In het kort: De pagina van de rijksoverheid vermeldt expliciet het volgende: "U kunt zich niet identificeren met: (...) een verlopen identiteitsbewijs.” In de praktijk betekent dit weliswaar dat je niet direct strafbaar bent (boete) als je identiteitsbewijs verlopen is, maar geldig is deze niet meer. De Haagse Hogeschool mag daarom gewoon als eis stellen dat slechts volstaan kan worden met een identiteitsbewijs dat niet verlopen is.

Lees meer artikelen over:

juridisch