Mirenaspiraal werkt steeds minder

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu bijna vier jaar de mirenaspiraal, maar sinds een half jaar heb ik vrij heftige bloedingen terwijl ik daarvoor geen tot nauwelijks bloedverlies had. De laatste bloeding duurde bijna vier weken. Dit alles komt mijn stemming niet ten goede en ik ervaar hier veel ups en downs van. Ondertussen ben ik naar de huisarts geweest en d.m.v. een echo bleek de spiraal nog goed te zitten. Ook is er een uitstrijkje gemaakt, maar daar heb ik nog geen uitslag van.

De huisarts adviseerde om de pil er naast te gaan gebruiken omdat waarschijnlijk de oorzaak van de problemen het dunner wordend baarmoederslijmvlies is. Maar is dat niet dubbel op, ook wat betreft hormonen? Ik ben begin 30 en heb geen kinderwens meer na twee kinderen te hebben ontvangen. Voor de prikpil vond de huisarts me nog te jong.

Antwoord

Mirena wordt voorgeschreven als anticonceptie, echter ook voor vrouwen die hevig vloeien. Ik heb de indruk dat je beide aspecten prettig vindt/vond van Mirena.De Mirena-spiraal  is zes jaar gegarandeerd als anticonceptie; het is niet gegarandeerd dat het zes jaar zorgt voor minder bloedverlies. De afgegeven dosering wordt in de loop der jaren steeds minder. Het kan dus zijn dat het onvoldoende werkt voor de vloeiingen. Je kan dan overwegen de Mirena spiraal eerder te vervangen...

Heel goed dat je huisarts middels een echo heeft beoordeeld dat de Mirena goed zit. Verder is het geen vreemd advies om de pil er (tijdelijk) bij te gaan gebruiken. Soms gaat het daarna weer een periode goed.

Ten aanzien van het 'dubbelop' hormonen gebruiken: Qua dosering is het niet helemaal 'dubbelop'. De Mirena spiraal geeft een zeer lage dosis hormonen af lokaal (in de baarmoeder) en komt er nog minder in het bloed; 'de pil' is een ook een hormoon welke stukken hoger gedoseerd moet worden omdat deze via de spijsvertering moet worden opgenomen en dan via het bloed ook bij de baarmoeder en eierstokken komt. De prikpil bevat weer een nog hogere dosering dan 'de pil'.

Ik hoop dat je vragen hiermee beantwoord zijn.

Met vriendelijke groet,

José de Jongh

Lees meer artikelen over:

mirena