Carnaval op het werk

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Na een lastige tijd (langdurige burn-out) heb ik besloten om het roer om te gooien en een andere werkrichting op te gaan. Ik zou heel graag in de gehandicaptenzorg willen werken. Nu heb ik gesolliciteerd bij een organisatie in mijn woonplaats en hier ben ik ook aangenomen. Vandaag had ik daar een rondleiding en ik ben behoorlijk geschrokken.

Ik woon in Noord-Brabant en daar speelt carnaval een grote rol. Zo ook bij deze organisatie. Alles gebouwen waren versierd met carnavalslogo’s en cliënten hadden carnavalswerkjes gemaakt. Er werd bij verteld dat carnaval bij deze organisatie heel groots gevierd wordt. Er vinden diverse feesten plaats en sommige woongroepen gaan vier dagen achter elkaar ‘los’. Van de begeleiders wordt verwacht dat ze zoveel mogelijk meegaan in de wensen van de cliënt. Dus als de woongroep waar ik in kom te werken vier dagen wil feesten, dan moet ik als begeleider mee.

Zelf ben ik iemand die het christelijk geloof heel belangrijk vind. Carnaval vieren en geloven gaat voor mij niet samen. Zo ook met Halloween, wat ook uitgebreid gevierd wordt. Ik heb dit besproken met de degene die mij heeft aangenomen. Die zegt dat cliënten zoveel mogelijk moeten deelnemen aan het gewone leven en carnaval hoort daar bij. Begeleiders moeten daar in mee gaan voor de cliënt. Het is niet alleen de carnavalsweek, ook de maanden/weken die eraan vooraf gaan. Het maken van de werkjes, de pakken, de wagens, de muziek: het hoort er allemaal bij. Jammer dat ik er nu pas achter kom dat dit zo’n grote rol speelt.

Mijn contract is nog niet getekend, dus wat dat betreft is er nog geen probleem. Dat zou wel over drie weken gaan gebeuren. Ik heb gezegd dat ik bedenktijd nodig heb om te bedenken of deze werkplek wel echt goed voor mij is. Aan de ene kant wil ik dolgraag in de gehandicaptenzorg werken. Aan de andere kant kan het toch niet goed zijn om dingen te gaan doen die compleet tegen mijn gevoel/geloof in gaan. Wat adviseert u hierin?

Antwoord

Carnaval is weer voorbij op het moment dat ik deze vraag beantwoord. Maar een volgend jaar van caravalsviering met alle voorbereidingen zal zich op termijn weer aandienen in de gehandicaptenorganisatie waarin je bent aangenomen, dus je vraag blijft actueel: kan en wil ik in een organisatie werken waarin carnaval zoveel aandacht krijgt?

In het algemeen gesproken is het goed als in allerlei organisaties christenen werkzaam zijn. Christenen zijn overal nodig. En ze worden overal geroepen om zout te zijn. En het zout moet uit het vat, wil het zijn zoutende functie kunnen vervullen.

Je merkt echter wel dat dit tot lastige situaties kan leiden. Jij maakt dit mee in de gehandicaptenzorg, anderen maken het mee op scholen, in ziekenhuizen, in bedrijven. En soms moet je dan wel in dingen meegaan waar je zelf niet voor zou kiezen en waar je zelfs ook moeite mee hebt. Vaak wordt dan verwezen naar Naaman, die als genezen Syrische generaal die de God van Israël ging vrezen de lastige situatie zag aankomen dat hij thuis zijn heer zou moeten vergezellen als die in de tempel de afgod wilde aanbidden. Hij zou dan mee moeten knielen, al zou hij zelf de afgod niet meer aanbidden. “In deze zaak vergeve de Heere uw knecht”, is dan zijn verzoek richting Elisa. En Elisa zegt enkel: “Ga in vrede.”

Of je het hele carnaval gebeuren er ook maar bij moet nemen, nu je er in deze aanloopfase al van op de hoogte bent dat dit zal gaan spelen, is echter de vraag. Zelf ben je er duidelijk over: carnaval vieren en geloven gaat voor mij niet samen. Het lijkt me wijs om daarin ook niet te gaan marchanderen met jezelf. Ik zou dit ook, juist nu je nog geen contract getekend hebt, duidelijk aangeven bij de directie. Misschien hebben ze een werkplek voor je waarin je deze problemen niet of nauwelijks zult tegenkomen. Maar misschien zul je horen dat dit dan betekent dat je niet kunt functioneren in hun organisatie. Er zijn ook andere organisaties en in de zorg is momenteel vrij veel behoefte aan werknemers.

Ga deze weg biddend. Juist dan vind je ook de goede innerlijke houding, het vertrouwen en de kracht, die je nodig zult hebben.

Duidelijk is uit jouw situatie wel weer dat iedereen die solliciteert bij een organisatie er goed aan doet om echt te verkennen waar de organisatie voor staat en wat het werk allemaal inhoudt, ook rondom bijzondere festijnen die zich kunnen voordoen. Laten degenen die solliciteren gaan zich vanuit deze vraag op Refoweb opgescherpt weten om op een gezonde manier kritisch te zijn. Laat de organisatie weten wie jij bent en zorg zelf te weten hoe de organisatie in elkaar steekt. Jezus heeft gezegd: overreken de kosten voor je de toren gaat bouwen. Een gezegde luidt: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.

Van een leien dakje zal het echter in geen enkele werkkring gaan. Ook niet als de organisatie principieel sterk en de context christelijk of reformatorisch is. We hoeven dan ook niet bij voorbaat alle moeilijkheden uit de weg te gaan. In afhankelijkheid van de Heere en levend van Zijn roeping mogen we David achterna zeggen: Met mijn God loop ik door een bende en spring ik over een muur.
Ga je weg met deze God!

Nieuw-Lekkerland,
Ds. A. de Lange

Lees meer artikelen over:

carnavalwerk