Carnaval

drs. J. Hoekman / 7 reacties

Vraag

Mag een (protestantse) christen carnaval vieren?

Antwoord

Schrijver(ster)

Carnaval was van oudsher een eetfeest waarin men voorafgaand aan de 40 dagen vasten veel eten naar binnen werkte. Carnaval komt dan ook van de twee Latijnse woorden, carne = vlees en vale = vaarwel, dus vaarwel aan het vlees de komende 40 dagen, maar het kerkelijke feest van het vasten bestond eerder dan carnaval. Waarschijnlijk heeft de kerk het gemakkelijker gevonden om het heidense feest in een katholieke traditie om te zetten, in plaats van het feest met wortel en tak uit te roeien en uit te bannen! En waar de kerk water bij de wijn gaat doen, daar gaat satan zich ook met het feest bemoeien. En zo is het een feest van de losbandigheid en seksuele vrijheid geworden, waarin niet het geen vlees eten meer centraal staat, maar waarin we nu meters bier naar binnen werken.

Velen zeggen, maar er is toch niets aan de hand, want we halen als feestgangers gewoon een askruisje op. Dat askruisje op woensdag heeft te maken met... je raadt het al, met aswoensdag. En aswoensdag valt altijd één dag na carnaval. Dat is dan ook tegelijk het begin van de zogenaamde veertigdagentijd, waarin men in de in de Oude Kerk -en ook nu nog steeds, met name in de RK-traditie- begint met vasten. Dat duurt 40 dagen, omdat er tussen deze Aswoensdag en Pasen 40 dagen liggen, waarbij de laatste zondag Palmzondag is, of Palmpasen.

Er zijn dan ook heel wat mensen, vooral in de zuidelijke provincies, die in de kerk zijn geweest om op hun voorhoofd een kruis van as te laten tekenen. Deze as is het overblijfsel van de verbrande palmtakken die het jaar daarvoor waren gebruikt bij de viering van Palmpasen op Palmzondag. Het gaat bij het ritueel van het askruisje om het woord: bezinning. Om een houding van boetvaardigheid als voorbereiding op Goede Vrijdag en Pasen. Christus bereidde Zich voor als een Offer, als Lam Gods en werd weggeleid in de woestijn om verzocht te worden door de duivel. En nadat Hij 40 dagen en 40 nachten gevast heeft, had Hij honger. Hij was en is het offer voor uw en mijn zonden.

Ik hoop dat je zelf je conclusie trekt of je wel of niet naar carnaval wilt. Ik zou in deze komende lijdenstijd wel andere dingen willen doen en aan mijn hoofd hebben uit liefde voor wat mijn Heiland voor mij deed en doet, dan carnaval vieren.

Ds. J. Hoekman,
Ark op Urk

Lees meer artikelen over:

carnavalRooms Katholieke Kerkvasten
7 reacties
Pol
ik was ooit in limburg op vakantie rond carnaval. Maar een kruisje in de kerk halen tijdens aswoensdag is bij de jongere generatie vervangen door haringhappen en bijkomen van de kater.
juni
vragensteller,vind u het dan geen spotten? dat goddeloze carnaval!!!!!

ik deed om mijn e zonden,Hem al die jammeren aan!

petje af voor deze ds. hoekman, hij had niet eens hoeven antwoorden om zo,n vraag
Mona
Het feest der zotten! Wil je ook een zot zijn?
Volledig eens met de dominee en Juni.
louis2
ja, je kunt veel hebben tegen carnaval. Mensen die erg bezopen zijn, ordinaire optredens en jongeren van 13 jaar die met de fles bier achter de carnavalswagen aan lopen.
Maar, er zijn ook mooie kanten, er zijn ook genoeg mooie optreden. Denk aan de sleuteloverdracht in Maastricht, de optocht in Maastricht en Sittard en Beppie Kraft.
Carnaval vieren hoeft niet ordinair te zijn, en veel mensen willen juist niet veel drinken. Daarom zijn er dit jaar in Maastricht ook alcoholvrje tenten.
Ik zou zeggen, geniet van carnaval, maar hou je niet op aan die zuippartijen en ordinarie optredens, er zijn genoeg andere dingen.
Ik kom zelf uit Zuid-Limburg en vier geen carnaval, sterker nog, ik heb er een hekel aan, maar ik vind niet dat de hele carnaval per definitie slecht is.
Mona
@louis2, excuus, maar ik heb vanaf vrijdag dagenlang in het gestamp van de carnavalskrakers gezeten (van het dorp naast ons), en ik gruw ervan. Dagenlang...boink boink boink, olé olé , hij was maar een clown... enz. Wat ben ik blij dat het voorbij is.!! Al het drinken, zotternij, verkleedpartijen, schaamteloos gedrag/gepraat wat er verder nog uit het bovenmatig alcoholgebruik voortkomt. Wat heeft het nog met geloof te maken? Dat was de vraag. Kan een Christen erbij zijn? Wil hij er überhaupt bij zijn? Zou Christus erbij willen zijn?
Een paar tentjes alcoholvrij maken, daar wordt dit zotte feest echt niet christelijk van.
louis2
@mona
Ik probeer nou juist duidelijk te maken dat het ook fatsoenlijk kan.
Je kunt ook onbeschonken genieten van de optocht in Maastricht of naar de sleuteloverdracht kijken.
Verder vind ik de Bronk ook een grote zuippartij.
Mocht u nog vragen hebben of met mij willen discussiëren, vraag dan mijn mailadres maar op bij de redactie.
John61
Hulde voor het antwoord van ds. Hoekman. Toen ik nog een puber van 16 was heb ik eens met een vriend carnaval gevierd bij zijn familie in een dorp in Zuid-Limburg, in het kader van onderzoekt alles en behoud het goede. Oppervlakkig gezien leek het feest en leek het gezellig. Onderhuids was het helemaal niet zo gezellig. Veel lastige, handtastelijke mensen, het bier werd in meters geserveerd en toen ik buiten een kroeg in gesprek kwam met een paar autochtone Zuid-Limburgers ging er een beerput open. veel mensen drinken hun verdriet weg. Veel mensen lossen hun gevoel van eenzaamheid tijdelijk op door met onbekenden (of bekenden) de koffer in te duiken. Daardoor veel echtscheidingen na het carnaval. De carnavalsoptocht was wel aardig. Al met al vond ik het niet voor herhaling vatbaar. Ik vond het een leeg feest met een trieste ondertoon (zuipen, eenzaamheid, verdriet, ongewenst gedrag, contrôleverlies, vreemdgaan). Ik heb er niets goeds in kunnen ontdekken. Overigens op en rond de kermissen in Noord-Holland en West-Friesland is het niet anders.