Indruk van preek snel vergeten

Ds. R. W. van Mourik / 2 reacties

Vraag

Op zondag komt het -gelukkig!- regelmatig voor dat ik best wel onder de indruk ben van de preek. Ik ben dan altijd bang om ‘s avonds te gaan slapen, omdat ik mezelf ondertussen ken en weet dat ik de indrukken dan zo snel weer vergeet. Op maandag komt de preek nog weleens terug, maar dan houdt het ook wel op. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de preek niet iets van de zondag blijft, maar me de hele week bij blijft en dan hopelijk ook iets met mijn leven doet?

Antwoord

Een heel herkenbaar geluid. Veel mensen zitten daarmee. Het is natuurlijk op zich al mooi dat een preek indruk maakt. Er zijn helaas ook veel mensen in de kerk die de kerk uitgaan zoals ze er ook in zijn gegaan. Maar goed, hoe kun je nu zo’n preek vasthouden?

Tegenwoordig zijn er veel mensen die in de kerk tijdens de preek opschrijven wat hen raakt of wat ze graag willen onthouden. Dat is voor de week die komt best handig. Je kunt nog eens nalezen wat er in die preek naar je toe kwam en indruk maakte of je raakte. Dat wil overigens niet zeggen dat je er dan hetzelfde gevoel bij hebt als toen de preek gehoord werd. Maar dat is op zich niet belangrijk. Het gaat niet om het gevoel, maar om het Woord wat gebracht is en dat is belangrijk om te onthouden. Natuurlijk is het gevoel niet onbelangrijk, maar het gaat om het geloof in het Woord. Dat ligt buiten je en mag je hart raken. Ook al is het gevoel weg, het Woord blijft waar en betrouwbaar.

Nu kan het ook zijn dat al die praktische dingen je toch niet helpen. Wat is het dan heerlijk dat het weer zondag mag worden. Zoals je elke dag moet eten en het ook steeds weer nodig hebt, zo wil de Heere elke zondag uitdelen van Zijn Woord. Laat die honger naar het Woord er mogen zijn en laat het ook elke keer weer verzadigd mogen worden met de bediening van het Woord. Overigens hangt dat niet alleen af van de zondag, maar mag je ook elke dag het Woord lezen en overdenken. Zo mag het Woord van de zondag en van elke dag je raken en onderwijzen. Laat het gebed er steeds mogen zijn: Heere, open mijn hart voor Uw Woord en open Uw Woord voor mijn hart.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

Tags in dit artikel:

preek
2 reacties
hans0166
iemand heeft wel eens tegen me gezegd dat het niet zo erg is dat je vergeet wat er gezegd is.
Zie het als een modderige mand waar water in gegooid wordt: de mand zal het nooit vasthouden, maar wordt er wel schoon van.
Als je je openstelt voor het Woord zal het het water zijn wat je modderige hart schoonspoelt.
Boanerges
Ik vraag mij in dit soort gevallen vaak af of men ook moeite heeft met het onthouden van de gezongen liederen, de woorden van de gebeden, het gesprekje met de medegelovige na afloop van de dienst tijdens de koffie, het bemoedigende knikje van een mede kerkganger in de fietsenstalling en ga zo maar door. De preek is een belangrijk onderdeel maar is niet het hoofdgerecht van de kerkdienst. Kerk-zijn is veel meer dan dat. Christus heeft zijn broeders en zusters bij elkaar gezet om samen Christen te zijn. Niet om slechts samen naar de preek te luisteren. Samen zijn, samen delen en getuigen. Dát is het doel.