In Lukas 17 vers 34 staat: "Ik zeg u: In dien nacht zullen twee op een bed zijn;...

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

In Lukas 17 vers 34 staat: "Ik zeg u: In dien nacht zullen twee op een bed zijn; de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden." Moeten we deze tekst letterlijk nemen? Of hoe moet deze tekst  uitgelegd worden?

Antwoord

Bedankt voor de vraag. We moeten deze tekst inderdaad letterlijk nemen. Op de dag van het oordeel zal het zo zijn dat er twee mensen samen in een bed liggen. De een kent het ware geloof in Jezus Christus, de ander niet. De een wordt aangenomen, de ander voor eeuwig verlaten. Helaas is dat werkelijkheid. Dwars door een gezin, ja door een huwelijk, kan een scheiding lopen. Een dient de Heere, de ander niet. Denk bijvoorbeeld aan het huwelijk van Job. Zijn vrouw zei tegen hem dat Hij God maar vaarwel moest zeggen.

Maar deze tekst is niet bedoeld als een regel voor ALLE huwelijken. Alsof er nooit een man en vrouw samen de Heere kunnen dienen. Gelukkig komt dat nog veel voor. Ook daarvan zijn er voorbeelden in de Bijbel. Denk aan het huwelijk van Abraham en Sara, of van Izak en Rebekka, of van Jozef en Maria.

Laat deze tekst een krachtige aansporing zijn om de Heere te zoeken. En om Hem samen te zoeken als je verkering hebt of getrouwd bent. Het zal toch vreselijk zijn als een van jullie verloren gaat? Het is iets heerlijks om samen de Heere te mogen dienen en te weten dat er ook een diepe geestelijke band is, die je met elkaar verbindt.

Ds. C. J. Barth