Preek snel vergeten

Ds. R. W. van Mourik / 2 reacties

Vraag

Op zondag hoor ik wel eens een preek die mij aanspreekt. Eigenlijk wel elke zondag en dan verlang ik ook erg naar God. Ik denk dan bij mezelf: vanaf nu ga ik Hem echt zoeken. Maar dan is het de volgende dag en dan ben ik het alweer vergeten. Maar op zo'n moment dat het mij aanspreekt mag ik soms denken: "als ik nu weggenomen zou worden, dan zou het eeuwig wel mogen zijn." Maar de volgende dag val ik weer in de zonden en dan ben ik alles weer vergeten. Daar heb ik later dan weer spijt van. En zo gaat het maar door. Hoe moet het anders?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Hoe moet het anders? Met die vraag eindig je je relaas. Mijn eerste reactie zou zijn: Het moet niet anders! Misschien is dat wel een teleurstellende reactie voor je. Je wilt zo graag dat het anders is in je leven. Dat je altijd leeft met die ervaring van zondag. Dat je het Woord van God niet vergeet. Dat je niet in zonden zult vallen. Maar je blijft mens. Je blijft zondaar. Dat betekent dat je elke dag, maar vooral ook elke zondag, aangewezen bent op het Woord van God. In jezelf is niets te vinden wat voor God aangenaam is. En dat zal er ook nooit komen. Het enige wat telt voor je zaligheid en je behoud is de belofte van God. Is dat wat God in Zijn Woord openbaart. Daar moet je steeds weer terecht komen, daar moet je steeds weer op gewezen worden. En dan is het heerlijk (en daarmee ook een blijk van Gods genade) dat je 's zondags aangesproken wordt door het Woord. Dat Gods Geest blijkbaar in je leven werkt en je liefde geeft voor het Woord. Je ogen steeds weer richt op het heil in Christus. Dat geeft verwachting, ook voor de toekomst. Maar daarmee moet je wel leren dat er in jezelf niets te vinden is. Dat je volstrekt aangewezen blijft, met al je tegenvallers en weer terugvallen in de zonden, op de genade in Christus. Daar heeft de Heere nu de zondag voor gegeven. Om voortdurend gewezen te worden op Hem Die onze Zaligmaker is.

Dus de vraag die je stelt aan het eind zou ik toch willen beantwoorden met de reactie: nee, het moet niet anders! Zo houdt de Heere ons laag bij de grond om voortdurend te leven van genade alleen. Niets in onszelf, maar alles in Hem.

Ds. R. W. van Mourik,
Elburg

Ds. R. W. van Mourik

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

genadepreek
2 reacties
Pientje
Zelf vind ik dagelijks een bijbelstudie maken erg waardevol. Dus vragen bij een bijbelgedeelte (of vragen bij een bepaald bijbels onderwerp).
dsij
Wat een wonder toch, dat wij elke dag opnieuw weer zonze zonden mogen belijden,
en de toevlucht mogen nemen tot dat Lam van God, dat de zonde der wereld wegneemt !
Wij stellen onszelf altijd weer teleur, maar Hij stelt nooit teleur.
Ondanks onze ontrouw, blijft Hij getrouw !
Inderdaad , het is waar wat de dominee zegt : niets in ons, alles in Hem !
Zelf schrijf ik vaak de punten/hoofdlijnen van de preek op zondags. Ook de dingen die ik graag wil onthouden.
Door de week kun je dat dan nog eens overkijken, en dan komt er vaak weer veel terug....