Meer doen met de preek

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik ben soms zo gauw de preek weer vergeten en ik vind het ook moeilijk om erover mee te praten. Hebt u tips om er meer mee te kunnen doen?

Antwoord

In de eerste plaats is je persoonlijke voorbereiding op de prediking van zondag van groot belang. Als je bijvoorbeeld op zaterdagavond tot in de kleine uurtjes bezig bent geweest met alles en nog wat, of zelfs een ronduit zondig uitgaansleven leidt, mis je de nodige voorbereiding voor de diensten in Gods huis. Leef naar de zondag toe. In een aantal gemeenten is tevoren bekend waar de preek over zal gaan, bijvoorbeeld wanneer er een serie preken uit een bepaald bijbelboek wordt gehouden. Wat is het dan goed om tevoren vast dat gedeelte eens door te lezen en er over na te denken. In elk geval zul je in de regel voor de middagdienst de catechismuszondag (of gedeelte daarvan) weten dat aan de orde komt. Wie zich er alvast wat in verdiept heeft, luistert veel bewuster en neemt ook veel meer mee. Wat is vooral het gebed belangrijk: "Heere, laat er iets voor mij bij zijn." Persoonlijk heb ik er geen enkel bezwaar tegen wanneer ik tijdens de preek jongeren (maar ook ouderen doen het) zie schrijven. Ik heb gehoord dat men daardoor veel meer aan de preek heeft. Je kunt de hoofdlijn nog eens rustig nalezen en overdenken en dan komen vaak vanzelf andere dingen ook weer boven. Laat er ook na thuiskomst het gebed zijn om het Woord te mogen bewaren. De een praat makkelijker dan de ander. Maar je kunt je er toch wel in zekere mate in oefenen om met anderen (bijvoorbeeld in het gezin, of met vrienden) over de preek door te praten. Mijn kinderen zijn er op ingesteld dat er even over de preek doorgepraat wordt. Zo raken ze er ook aan gewend dat het gesprek over de preek erbij hoort. Verder is het goed om je midden in de week de vraag te stellen: wat heb ik met de preken van de achterliggende zondag gedaan? Werden ze voorwerp van mijn gebed? Bracht ik in praktijk wat er aan concrete aanwijzingen voor het leven genoemd werd? In dit alles zijn en blijven we diep afhankelijk van het werk van de Heilige Geest. Hij werkt en versterkt het geloof. Maar Hij doet dat middellijk. Daarom mogen genoemde dingen zeker te baat worden genomen. Ik hoop dat je hier iets mee kunt!

Ds. P.D.J. Buijs

Tags in dit artikel:

preek