Terugkeren naar Gereformeerde Gemeenten

M.M. van Winkelen / Geen reacties

Vraag

Ik heb tot mij negende jaar in de Ger. Gem. gezeten en ben daar ook gedoopt. Mijn familie en vrienden zitten daar ook nog. We zijn als gezin naar een Hervormde gemeente gegaan, maar ik heb daar verder niets mee. Nu is mijn vraag: ik wil over een half jaar belijdenis gaan doen maar, ik wil dit graag in mijn oude kerk doen. Kan dat, aangezien ik hier geen lid meer van ben?

Antwoord

Beste vragensteller,

Allereerst wat duidelijkheid over de procedure: Je moet eerst bij de gemeente waar je nu lid bent je doopbewijs opvragen. Vervolgens moet je dat afgeven aan de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente waar je eerder aan verbonden was. Op deze wijze word je weer dooplid van deze gemeente. Vervolgens kun je je aanmelden bij de belijdeniscatechisatie; dat is de weg naar een belijdend lidmaatschap van die gemeente.

Ik adviseer je om rond het opvragen van je doopbewijs een gesprek aan te vragen met de ambtsdragers uit de kerkenraad van je huidige gemeente en daarin je overwegingen rond het doen van belijdenis in een ander kerkverband kenbaar te maken; je staat tenslotte nu onder hun ambtelijke leiding. Ook moet je in gesprek gaan met de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente. Zij zullen onder meer met je bespreken wanneer je belijdenis zou kunnen doen. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat dit dan het volgende seizoen wordt. Voor dit jaar zou je immers nog maar een beperkt deel van de belijdeniscatechisatie kunnen volgen, wat men gezien het belang hiervan wellicht onwenselijk vindt.

De stappen die je nu zet zijn voor je kerkelijke toekomst erg belangrijk. Wees daarom verlegen om licht en leiding van God te mogen ontvangen en leg de weg die je wilt gaan ook steeds in het gebed voor de Heere neer (Psalm 143:8, maak mij bekend den weg, dien ik te gaan heb, want ik hef mijn ziel tot U op). Het verbreken van de band met een kerkelijke gemeente is een zwaarwegende stap, doe dit niet dan alleen na grondig beraad en een goed gesprek hierover. Zorg er dus voor dat je voor jezelf scherp hebt waarom je weer naar de Gereformeerde Gemeenten wilt terugkeren. Wijsheid hierin toegewenst!

M. M. van Winkelen

Lees meer artikelen over:

belijdeniskerkkeuze