Man wil moslim worden

Ds. C.J. Droger / 4 reacties

Vraag

Ik zit al acht jaar in een relatie met een heel moeilijke man. Hij is agressief, narcistisch en heeft een alcoholprobleem. Ik bid altijd voor hem dat God ons mag zegenen, verbeteren en gelukkig mag maken. Hij is ook erg gelovig. We zijn beiden niet praktiserend meer, maar bidden elke dag. En vooral hij bidt erg lang en leest vaak uit zijn Bijbel.

Na een ruzie vorig weekend vroeg ik God weer om hulp. Als dit de man is waar ik voor moet blijven vechten of Hij mij dan een teken wilde geven. De volgende zondagmorgen ging hij ontbijt halen en brood bij een Turkse winkel om de hoek. Het duurde wel een uur voordat hij terug kwam. Hij zei dat hij met een moslim over God had gesproken en dat het een zeer wijze man was die hem zoveel uitlegde over de dingen waar onze God en de Bijbel hem nooit antwoord op konden geven. Later die avond is die man bij hem op bezoek geweest en heeft hij een nieuwe Koran voor hem meegebracht. Ze hebben twee uur gepraat en tot Allah gebeden. Hij wil nu moslim worden en wil ook mee naar de moskee met die man. Hij heeft het ook al over besnijdenis en hij eet nooit meer varkensvlees.

Ik ben echt met stomheid geslagen. Ik kan niet bevatten hoe hij zo makkelijk is om te turnen en ik kan ook niet bevatten dat Jezus Zijn kind zo laat gaan. Ik zie dit als een heel groot teken van God. En heb nog nooit in mijn ogen zo een duidelijke boodschap van God gezien. Ben heel benieuwd hoe andere christenen hier tegen aan kijken en wat jullie mening hierover is.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor het delen van deze grote zorgen in je leven. Het was al heel moeilijk en nu is dit er ook nog bijgekomen...

Het is heel moeilijk om vanaf een afstand te zeggen wat je nu moet doen. Ik ken jullie situatie niet voldoende en daarom lijkt het me niet goed als ik nu ga zeggen hoe je hebt te handelen. Duidelijk is wel dat de situatie op deze manier onhoudbaar is geworden. Er staat nu een zodanige spanning op jullie relatie, dat die niet vol te houden zal zijn.

Mijn advies is: zoek snel contact met een predikant in jullie buurt en leg aan hem voor dat je met een heel groot probleem zit. Vraag of hij naar je wil luisteren en of hij je van advies wil dienen, als hij naar je geluisterd heeft. Wellicht kun je samen met hem zoeken naar een begaanbare weg in de toekomst. Het is zeer de vraag of deze relatie in stand kan blijven. Maar wellicht wil je man ook met die dominee praten en kunnen jullie met zijn drieën verder komen. Het is te hopen dat dit een bevlieging is, die snel zal overgaan. Misschien moet je daarom bidden: “HEERE, open zijn ogen...”

Heel veel sterkte en wijsheid voor de komende tijd toegewenst!

Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

islam
4 reacties
Jedidjas
Beste lezers, laten we met zn allen bidden voor deze man en ook de man die de koran gaf. Het gebed is een machtig wapen in de geestelijke strijd (efeze6) !
CrA
Beste mevrouw, dat uw man moslim wil worden is geen best teken. U geeft aan dat u beiden wel bidt en in de Bijbel leest, maar het christelijk geloof niet meer praktiseert. Nu weet ik niet wat dit concreet voor jullie betekent, maar als u niet meer de samenkomst met de gelovigen bezoekt is het helemaal niet verbazend dat uw man moslim wilt worden. In Hebreeën 10:23-31 wordt het uit gewoonte nalaten van de bijeenkomsten, in verband gebracht met het afvallen van het christelijk geloof. Verder kunt u het ook niet bevatten dat Jezus zijn kind zo laat gaan. Jezus stuurt niemand weg, men gaat zelf van Hem weg. Verwacht niet van Jezus dat Hij geweld gaat gebruiken om iemand aan Zich te binden. Wat ik adviseer is, zoals ook Ds. Droger zegt, contact op te nemen met uw predikant. En dat niet alleen, maar ook om de bijeenkomsten, uiteraard als u die uit gewoonte verzuimd heeft, weer te gaan bezoeken. En natuurlijk blijven bidden voor uzelf en voor uw man. Bid en werk.
arendine
Partner of echtgenoot? Agressief en een alcoholprobleem, dat klinkt niet als een veilige situatie. De eerste prioriteit is veiligheid.
drj
Een predikant opzoeken zoals Ds. Droger zegt is zeker een goed idee. Alleen gaat Ds. Droger ervan uit dat vragenstelster met deze „relatie“ getrouwd is, wat niet in de vraag naar viren komt. Dit zou de situatie toch wat anders maken.

Ik zou nog willen toevoegen: u heeft God om een teken gevraagd of dit de juiste man is. Nu is het zaak dit duidelijke antwoord ook van Hem aan te nemen.