Tietze

drs. N. Wolswinkel / 7 reacties

Vraag

Ik heb enige tijd last van een verhoogde hartslag (rond de 90/100) en bij lichte inspanning (zoals iets te drinken pakken) zit ik al rond de 130/140. Met wandelen is dit al 160/170. Is dit gevaarlijk? Ik durf mij bijna niet meer echt in te spannen. Daarbij heb ik geregeld hartkloppingen. Dit is in het ziekenhuis onderzocht (bloed, ECG, fietstest en echo) maar ik blijf het eng vinden. Wel heb ik een maand lang spanning gehad. Kan deze verhoogde hartslag door stress zijn gekomen? Ook nu de spanning weer weg is? Daarnaast heb ik veel last van pijn in mijn rug (in het midden en tussen de schouderbladen). Nu las ik dat hartklachten anders zijn bij vrouwen dan bij mannen en bij vrouwen vaak pijn in de rug voorkomt. Ik ben best wel bang geworden om bijvoorbeeld een hartaanval te krijgen. Kan dat op jonge leeftijd ook door stress? (ik ben 21 jaar oud). Mijn huisarts zei dat de pijn op mijn borst mogelijk kwam door Tietze?

Antwoord

Een ingewikkelde vraag. De getallen die je noemt zijn inderdaad hoog. Dat alle onderzoeken goed waren is een goed teken. Stress kan dit soort klachten geven, maar je moet oppassen dit te snel te concluderen. Aan een infarct etc. doen de klachten mij niet denken. Voor het overige zou ik zeggen: wanneer je er niet gerust op bent, moet je opnieuw met de cardioloog overleggen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
7 reacties
Wilma
Ik heb hetzelfde. Begonnen toen ik 20-21 was. Dezelfde testen gehad als jou, niets uitgekomen gelukkig (een goed en gezond hart schijn ik te hebben).
Ik heb medicijnen gekregen (metoprolol), waardoor ik mij een stuk prettiger voel. Minder (snel) moe, etc. Ik herken nu de hartkloppingen en weet dat het niets is, daardoor is het minder beangstigend.
Stress is de risicofactor voor mij. Niet ten tijde van de stress, maar altijd erna.
Ik heb nog een tijdje aan cardiofitness gedaan, maar dat bracht niet heel veel verbetering.
Een regelmatig leven, goed slaappatroon, etc. doet alveel!

Sterkte!
jan_we
Zou het misschien het WPW-syndroom kunnen zijn? Een aangeboren hartkwaal, waarmee ook ik geboren ben. Op zich is het onschuldig, maar doordat je een extra zenuwbundel op de hartspier hebt die het hartritme regelt, slaat het hart soms over. Een soort extra hartslag dus, Het is geen ritmestoornis in de klassieke zin van het woord. Alleen als de ritmestoornissen echt problemen op gaan leveren, of de spuigaten uitlopen in aard of frequentie, kan er wat aan gedaan worden. Ze gaan dan via de lies naar het hart om de extra bundel weg te branden. Dit doen ze alleen als het echt nodig is. Ik gebruik nu preventief een lichte bloedverdunner, een cholesterol-verlager en een medicijn wat de bloeddruk op het juiste niveau houdt. Allemaal prventief. De cardioloog waar ik onder behandeling ben drukt het zo uit:"Je hebt geen problemen, en door de medicijnen willen we dat ook zo houden". Anders kan het op oudere leeftijd wel een echte ritmestoornis worden. Ik voel me er prima bij. Moet wel elk jaar naar de cardioloog voor controle. Is bij toeval aan het licht gekomen, en eigenlijk nooit echt klachten gehad behoudens het soms "overslaan"van het hart. Misschien kun je er wat mee, en komt het bekend voor.
drj
Het goede nieuws is, dat de kans dat je op jouw leeftijd een hartaanval krijgt door de stress is bijna te verwaarlozen als je geen andere risicofactoren hebt: sterk overgewicht, roken i.c.m. de pil, sterk verhoogd cholesterolgehalte, of zeer vroeg optredende hartklachten bij familieleden.

Als je in het ziekenhuis bij de cardioloog was, is daar ongetwijfeld naar gekeken. Als de fietsproef, ECG, enz goed waren mag je er eigenlijk vanuit gaan dat je hart op zich, in orde is.
Ook het hierboven genoemde WPW-syndroom kun je normaalgesproken op een ECG zien, zodat je cardioloog dat zal hebben kunnen uitsluiten.

Hartkloppingen kunnen inderdaad ook door stress worden veroorzaakt, en als je spanningen hebt is het niet slecht om ook daar naar te kijken. Een te snel werkende schildklier kan zowel hartkloppingen als een onrustig gevoel geven. Het kan geen kwaad met je huisarts te bespreken of dat nog moet worden uitgesloten.

Veel success, drj
bakvis
@jan_we; k had ook wpw!
ben er 12 jaar geleden aan geholpen. was toen nog een vrij nieuwe behandeling die alleen in Leiden en Maastricht gedaan werd! 1e keer mislukt; de goede en de extra zenuwbundel zaten boven op elkaar. Was dus meer risico. tweede keer gelukt en nooit geen klachten meer gehad! Ben sinds 10 jaar ook niet meer onder controle, geen medicijnen, niks!
Als je er veel last van hebt is het echt wel aan te bevelen om t te laten doen!
bakvis
@drj
wpw kun je niet altijd op een ECG zien; alleen ten tijde dat je de hartkloppingen hebt. De extra zenuwbundel is nl niet altijd actief! Dus dat valt alleen uit te sluiten als er ECG gemaakt is tijdens/met hartkloppingen!
zonneschijn
IK heb hetzelfde.
ik heb na allerlei onderzoeken gekregen sotalol een beta blokker. ik slik deze al 20 jaar nu. daarnaast is de pijn vd schouderbladen spierpijn. t komt en gaat net als de nek. de pijn met hartklachten na pijn in de maagstreek borst, kunnen zijn linkerarm inderdaad schouderbladen, maar meestal is dat spieren en kun je dat bekijken door ook eens naar de fisiotherapeut te gaan. stres is altyd slecht, en kan ( tydelijke) klachten en verhogingen vd bloeddruk te zien geven. probeer te ontspannen.
drj
@bakvis

WPW wordt vaak bij toeval vastgesteld aan de hand van het ECG bij mensen die geen klachten hebben.
Ik ben het met je eens dat er gevallen zijn waar het niet op het ECG gezien wordt.
Aangezien de vragenstelster in het ziekenuis was, neem ik aan dat de cardioloog bij dit verhaal al aan die mogelijkheid heeft gedacht. Ook omdat WPW niet heel zeldzaam is.

Met vriendelijke groet, drj

http://www.medicinenet.com/wolff-parkinson-white_syndrome/article.htm
http://www.patient.co.uk/doctor/Wolff-Parkinson-White-Syndrome.htm
http://emedicine.medscape.com/article/159222-overview
http://chestjournal.chestpubs.org/content/127/4/1454.full