Vitamine B12

drs. N. Wolswinkel / 5 reacties

Vraag

Een aantal jaren geleden is na bloedonderzoek gebleken dat ik vitamine B12 tekort had. Ik had een waarde van 100 pmo/L. Mijn klachten waren met name extreme vermoeidheid en hartkloppingen. Ik kreeg toen vijf weken lang twee injecties per week. Nu krijg ik elke acht weken nog een injectie. Ik ben geen vegetarier of veganist. Volgens mijn arts is het daarom een probleem met de opname en moet ik dus levenslang injecties. Ik ben pas begin 40, dus als ik oud mag worden zijn dat nog heel veel injecties. Klopt dit of kan de oorzaak achterhaald worden? En kan ik ook een teveel aan B12 krijgen?

Antwoord

Onderstaand verhaal is herkenbaar. Er bestaan ook tabletjes, maar die worden inderdaad niet altijd goed opgenomen. Wanneer er geen andere oorzaak bestaat (bijvoorbeeld bijwerking medicatie), dan is het een blijvend probleem.

Soms kan het handig zijn te kijken hoe lang er tussen twee injecties kan zitten. Dat kan door de periode op te rekken en dan eens een keer bloed te prikken om te kijken hoe het met de hoeveelheid vit. B12 in het bloed zit. Bij niet iedereen is die periode hetzelfde.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

vitamine
5 reacties
gerardfleur
Om steeds weerkerende injecties te ontlopen, heb ik tabletten van een natuurorganisatie. Dit is een voedingssupplement maar werken uitstekend. Ook de verkrijgen in gezondheidswinkels.
Dit is een zuigtablet en deze wordt direct opgenomen in het speeksel. Periodieke bloedcontroles geven aan dat dit nog steeds prima werkt en de bloedwaarden zijn nog steeds meer dan voldoende. Volgens is er geen bovengrens . Voor nadere info mag u contact met mij opnemen. Mijn telefoonnr is 03-30334931.
Wilma
O Gerardfleur, je wil niet weten hoeveel schade je kan aanrichten met je advies. Supplementen hebben alleen nut als er geen opnamestoornis is, maar er een tekort wordt ingenomen. Supplementen zullen alleen maar zorgen voor een hoge waarde in het bloed, maar niet voor een juiste opname in de cel waardoor het probleem niet wordt aangepakt en een goede diagnose lastig wordt.

Nooit, maar dan ook nooit tabletten, zuigtabletten, spray of wat dan ook gebruiken als je niet zeker weet dat het geen opnamestoornis is. Nu je al een behoorlijke tijd injecties krijgt, is het moeilijk uit te sluiten wat de oorzaak van het tekort was. In ieder geval had je een behoorlijk tekort!

Op facebook is een besloten groep over VitB12-tekort. Daar is heel veel informatie te vinden (tussen de bestanden zoeken) over vitamine B12-tekort en de behandeling daarvan.

Bloedprikken tussen de injecties door heeft niet zo heel veel zin, de waarde zal hoog zijn, terwijl er al wel klachten ontstaan. Als je nu klachtenvrij bent kun je de tijd tussen injecties heel langzaam gaan oprekken, op geleide van klachten.

Om over na te denken: hoe er is een injectie in de 8 weken als het je je gezondheid laat behouden? Zonder injecties had je inmiddels flinke neurologische klachten gehad.
Zelf lukt het helaas niet om er langer dan 3 weken tussen te laten zitten, maar gelukkig mag ik zelf injecteren waardoor het weinig invloed op mijn leven heeft (geen afsrpaken met de doktersassistent onder werktijd enzo)
Lauras
@Wilma, waarom kunnen tabletten zoveel schade aanrichten volgens jou en injecties niet?? Als goed is komt het op hetzelfde neer, met enige verschil af en toe een injectie of dagelijks een tablet.

Door een auto-imuunziekte word B12 afgebroken in mijn lichaam. En daarom slik ik al een paar jaar, na ongeveer 2 jaar injecties, vit B12 tabletten van Forever (bekent van Aloë Vera). Dit werkt super!

Er zit geen boven grens aan vit B12 waarde. Alleen is een veel te hoge waarde niet direct wenselijk. Maar die krijg je ook niet zomaar, je hebt niet voor niets injecties of tabletten nodig.
hans0166
@ Lauras

je zegt het zelf al: bij jou wordt het afgebroken, dat is iets heel anders dan niet binnenkrijgen en ook anders dan een opnamestoornis.
ALTIJD met een arts in contact treden voor je medicatie wijzigt.
Lauras
@Hans: het is zeker heel anders. En ik snap dat bij een opname stoornis medicatie of injecties weinig zin hebben. Maar het gaat mij om het verschil dat mijns inziens getrokken word tussen tabletten en injecties.
En ja, het lijkt me zeer nuttig om alleen in overleg met de arts medicatie te wijzigen.