(...) Moet ik er definitief een punt achter zetten en alleen verder gaan met mom...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een paar dagen geleden mijn verkering uitgemaakt met een lief meisje. We hadden elkaar ontmoet op vakantie. In eerste instantie was ik niet echt verliefd of zo op haar. Toch klikte het heel goed; we konden goed met elkaar praten, echt over alles. We hebben toen een maand verkering gehad. Een maand waarin ik me erg verbonden voelde met haar, doordat ik alles met haar kon delen. We hadden dezelfde interesses, voelden elkaar heel goed aan en konden goed met elkaar praten over het geloof, maar ook gewone dingen. Toch heb ik heel vaak met het gevoel gelopen dat het van mijn kant niet (genoeg?) echte liefde was, maar meer een héle goede vriendschap. Bij mijn vorige verkering heb ik nooit getwijfeld of zij wel de ware was voor mij, terwijl ik met haar toen helemaal niet zo diep heb gesproken over het geloof, maar nu is dat zo anders. Ik kan het geen plaats geven waar het vandaan komt dat ik nu twijfel. We hebben nu afgesproken dat we een maand geen contact hebben, maar ik denk dat het over een maand nog precies hetzelfde is met mijn gevoel. Moet ik er definitief een punt achter zetten en alleen verder gaan met momenten dat ik erg naar de gesprekken met haar verlang, of toch doorgaan met onze verkering, met een gevoel dat ik niet weet of ik wel werkelijk van haar hou? Kortom: Vaak wordt gezegd dat het gevoel minder belangrijk is als met elkaar goed kunnen praten, en zo. Maar is dat werkelijk wel zo? Want je kan toch geen verkering hebben als je dat speciale gevoel voor die ander niet hebt? Als je dan een keer misschien een meningsverschil hebt of zoiets, loopt het naar mijns inzien helemaal fout... Wat denkt u daarvan?

Antwoord

Alle ingrediënten voor een goede relatie zijn aanwezig als je ziet wat je allemaal opsomt aan goede dingen. En nu ontbreekt dat hevige verliefdheidgevoel. Je moet niet vergeten dat in vorige relaties je voor het eerst verliefd was en dat is vaak het meest hevige. Nu ben je wat ouder en heb je al wat ervaringen op dit gebied gehad en dan zijn die gevoelens vaak zo hevig niet. Er zit zoveel goeds in deze relatie alleen slaat de verliefdheidthermometer niet zo hoog uit. Een verliefdheid dient er eigenlijk alleen maar voor om twee wildvreemde mensen tot elkaar aangetrokken te laten voelen en met elkaar kennis te laten maken. Dat had bij jullie al plaats gevonden en dus zijn die hevige gevoelens dan niet meer zo nodig.

Een héle goede vriendschap is in jullie geval misschien wel hetzelfde als houden van elkaar en elkaar liefhebben. Bovendien heb je daarom ook verkering om zo te zien of steeds meer naar elkaar toegroeit of juist van elkaar af. In het laatste geval heb je elkaar niet veel meer te vertellen en dat was bij jullie niet het geval.

Ik denk echt dat je deze relatie een kans moet geven. En stel dat je het niet door laat gaan, denk je dan dat het een volgende keer beter zal gaan?

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering