Niemand op de aarde vader noemen

Ds. A.D. Fokkema / Geen reacties

Vraag

In Mattheüs 23:9 staat: “En u mag niemand op de aarde uw vader noemen, want Eén is uw Vader, namelijk Hij Die in de hemelen is.” Mijn buurman vroeg mij: Hoe noem ik dan mijn natuurlijke vader?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Deze tekst is onderdeel van een rede waarin de Heere Jezus scherpe kritiek uit op de Farizeeën en schriftgeleerden. Als onderdeel daarvan noemt Hij de gewoonte dat de Farizeeën en Schriftgeleerden zich graag op straat laten begroeten met eretitels zoals rabbi (Mattheüs 23:7). Ook vader is zo’n eretitel. Het dienen van de Heere wordt dan een erebaan waar je roem en aanzien mee verdient. Zo moet het in de gemeente van Christus niet zijn. Je bent geen ambtsdrager om gezien of geëerd te worden, maar om de Heere te dienen! En de Heere dienen, betekent ook de gemeente dienen. Het gaat in de aanspreektitel rabbi of vader dus niet om de aanspreektitel op zich, maar om de vraag of het ambt geen erebaantje is geworden waarin je eigen roem en aanzien zoekt. Er is dus geen enkel bezwaar om je natuurlijke vader “vader” te noemen. Integendeel: je natuurlijke vader is die eer helemaal waard!

Nu leven we zelf in een samenleving waarin mensen snel moeite hebben met gezag. Ik vind het daarom belangrijk ten aanzien van je omgang met ambtsdragers ook de andere kant te benoemen. Paulus schrijft in 1 Timotheüs 5:17 “dat de ouderlingen die wel regeren dubbele eer waardig geacht worden.” Ambtsdragers verdienen dus wel respect omdat ze hun werk namens de Heere doen. Ze spreken namens de Heere en daarom met gezag.

Samengevat: Bijbels gezien is er geen enkel bezwaar om je vader met “vader” aan te spreken. Verder mag een ambtsdrager niet uit zijn op eigen eer of roem, maar mag hij wel verwachten dat je hem als “gezondene van de Heere” met respect benadert.

Ds. A. D. Fokkema

Lees ook: '“Noem niemand uw vader"'

Tags in dit artikel:

Farizeeërs