Woorden die op vloeken lijken

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik las zojuist de vraag "Wat moet je doen als je hoort dat mensen woorden als o jee, goh (...) op de lippen nemen?" Zijn dat vloeken dan? Ik dacht dat christenen zich juist positief onderscheiden doordat ze dit soort woorden gebruiken in plaats van de woorden waarvan ze zijn afgeleid.

Antwoord

Beste vrager,

In het leven met de Heere vragen we om zo dicht mogelijk bij de wil van de Heere te mogen leven. Dan passen in die omgang geen woorden die op vloeken lijken en er van afgeleid zijn. Soms kunnen mensen die in onwetendheid gebruiken, maar christenen zullen zich daarvan zoeken te onthouden. Christenen onderscheiden zich niet positief door woorden te gebruiken die verbasterde vloeken heten, maar door woorden te gebruiken die gereinigd zijn van alle verkeerde invloeden. Een levend christen vraagt zich niet af: hoe ver kan ik met de wereld meegaan, maar hoe ver kan ik er vandaan blijven.

Als wij in ons leven Christus leren nodig krijgen, dan leren we vanzelf in ons taalgebruik ons te onthouden van woorden die besmet zijn met de wapens van het rijk van de duisternis. Als de liefde van Christus in ons is, dan zullen we Hem geen verdriet willen doen met een onjuist taalgebruik.

De dichter bidt: “Zet Heer’ een wacht voor mijne lippen, behoed de deuren van mijn mond, opdat ik mij tot gene stond, iets onbedachtzaams laat ontglippen.” Onze Catechismus belijdt in vraag 99, dat wij de heilige Naam van God, niet anders dan met vrees en eerbied gebruiken, opdat Hij van ons recht beleden en aangeroepen wordt en in al onze woorden en werken geprezen zal worden.

De hartelijke groeten,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

vloeken