Ik ben de enige die gelooft

Ds. G.K. Terreehorst / 4 reacties

Vraag

Ik ben niet christelijk opgevoed. Niemand in mijn omgeving gelooft. Alleen ik. Ik heb ooit een Bijbel gekregen en af en toe lees ik daar uit. Ik zou graag willen weten hoe ik God of Jezus echt moet vinden, ik kan toch niet niks doen en verder lezen en bidden? Want ik val telkens terug in mijn oude patroon hoe iedereen leeft in mijn omgeving. Ik vind het ook heel lastig wat kerken betreft. Want elke kerk kijkt op een andere manier naar de Bijbel en de ene kerk is strenger dan de andere kerk. Ik weet niet zo goed hoe ik nu verder moet. Kunnen jullie mij helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je mooie vraag. Wat bijzonder dat je zo door de Bijbel geraakt bent dat het je niet meer loslaat. Dat betekent dat God in jouw hart en leven werkt. Je vraagt hoe je God of Jezus echt moet vinden. Het lezen van de Bijbel en het bidden zijn inderdaad de belangrijkste dingen waardoor je God kunt leren kennen. Lees dagelijks in de Bijbel. In het begin zal het misschien moeilijk zijn, maar hoe meer je leest hoe duidelijker het wordt. Er zijn ook genoeg boekjes die je hierbij kunnen helpen. Ga eens naar een christelijke boekhandel en vraag om een boekje over het christelijk geloof.

Uit je vraag begrijp ik dat je ook bewust probeert om anders te leven. Dat is mooi! Christelijk leven betekent inderdaad dat je veel dingen anders of niet doet. Tegelijk is het als het goed is geen minder leven, maar juist een veel beter leven. In je dagelijks leven God dienen en rekening houden met wat Hij wil, geeft rust en vreugde. Er heeft nog nooit iemand spijt gehad van het dienen van God. Elke christen kent de worsteling die jij noemt. Het verlangen naar het oude leven kan er nog lang blijven. Ook dat mag je aan God voorleggen in het gebed. Bidt of Hij je wil helpen. Je zult verbaasd zijn hoe God jouw leven wil leiden en je wilt helpen wanneer je daar open voor staat. Hij bestaat echt, Hij kent jou en Hij wil jou helpen.

Wat jij daarnaast vooral nodig hebt zijn enkele goede vrienden die gelovig zijn. Mensen waarbij je met al je vragen terecht kunt en die met je mee kunnen leven en denken. Zulke mensen zijn onmisbaar om je te helpen bij het begrijpen van de Bijbel en het leven als gelovige. Je mag daar ook om bidden. God is met jouw leven bezig en wil je ook hierbij helpen. Bidt of God je in contact brengt met gelovige mensen. Je kunt dan samen met hen bidden. Ook kun je met elkaar spreken over het feit dat je vaak in oude patronen terugvalt. Afhankelijk van waar je woont kan ik of iemand anders van Refoweb je wellicht in contact brengen met een christelijk iemand.

Uiteindelijk is het ook goed en nodig om je bij een christelijke gemeente aan te sluiten. God wil dat de mensen die in Hem geloven samenkomen om zo samen na te denken over wie God is en om elkaar te bemoedigen en te helpen. Ga op zoek naar een fijne gemeente, waar een Bijbelse prediking is. Er zijn veel gemeenten en kerkverbanden. Helaas zijn er ook gemeenten waar niet de echte Bijbelse leer wordt verkondigd. Het is moeilijk om te bepalen welke gemeente voor jouw passend is. Ik zal zeggen, let er allereerst op dat men vasthoudt aan de 12 artikelen. Dit is een korte belijdenis die de kern van het christelijk geloof bevat. Daarnaast is het belangrijk dat tijdens de preek de Bijbel echt uitgelegd wordt. De Bijbel moet centraal staan en niet bijvoorbeeld de muziek. Ook bij deze zoektocht mag je telkens bidden of God de weg wil wijzen. De vrienden die je hopelijk krijgt kunnen je daarbij wellicht helpen. Je kunt natuurlijk ook gewoon op zondagmorgen ergens een kerk binnenlopen. God Zelf wil je ook hierin de weg wijzen.

Kand. G. K. Terreehorst

Lees ook:

Ds. G.K. Terreehorst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geloven
4 reacties
evelienlut
Wat bijzonder dat jij zo de Bijbel bent gaan lezen. Je verhaal heeft me geraakt. Ik ben christelijk opgevoed. Misschien kan ik je helpen in je zoektocht en vragen. Mocht je met me in contact willen komen dan kun je de gegevens opvragen bij Refoweb.
abcd
Aanrader: geloofstoerusting.nl
Zal je op best wat vragen denk ik wel antwoord kunnen vinden.
Sammie2016
Het is inderdaad moeilijk in deze wereld die steeds ongeloviger wordt in God te geloven, het is echter wel mogelijk om 'echt' te geloven in de Schepper van het Universum.
De moeilijkheid zit hem ook in het feit dat deze wereld fysiek/materialistisch is en God een geest en God kan men hoofdzakelijk leren kennen via geestelijke zaken zoals Bijbellezen en studie, meditatie over Bijbelse zaken, bidden.
De Bijbel zegt: ....God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten hem met geest en waarheid aanbidden. (Johannes 4:24)

God kan men alleen maar leren kennen door bemiddeling van Jezus Christus (men moet een discipel van Jezus zijn) en God moet Zijn Heilige Geest geven om iemands hart (geestesoog) te openen zodat zo'n persoon geestelijk kan zien.
Jezus zei: „Niemand kan tot mij komen, tenzij de Vader, die mij heeft gezonden, hem trekt” (Johannes 6:44).

Gods geest is essentieel om waar geloof te ontwikkelen........
De apostel Paulus schreef: „Niemand [is] de dingen Gods . . . te weten gekomen behalve de geest van God. [Dat wil zeggen, Gods geest is noodzakelijk om Gods gedachten en voornemens aan ons over te brengen.] Nu hebben wij niet de geest van de wereld ontvangen, maar de geest die van God komt, opdat wij de dingen zouden weten die ons door God goedgunstig zijn gegeven” (1 Korinthiërs 2:11, 12).

Blijf God zoek en Zijn Woord bestuderen en doe de dingen die Jezus deed.
Nadine95
Welkom! Je hebt goud in handen! De Bijbel verandert levens radicaal en is de enige weg naar het échte Leven.
Ik begrijp heel goed dat al die verschillende kerken en bijbehorende leerstukken enorm verwarrend zijn. Ik denk ook niet dat je die nu al moet begrijpen. Focus je op de basis: de schepping, de zondeval, God kwam naar de aarde om te lijden en te sterven, het geloof in Jezus Christus, de vergeving van je zonden, het dagelijks leven met God. Het klinkt een beetje gek, maar misschien kun je ook iets met een kinderbijbel of boekjes voor kinderen. Daarin wordt vaak heel simpel de basis uitgelegd, zonder meteen allerlei extra dogmatische leerpunten.
En verwonder je over de momenten waarin je weer iets nieuws mag leren over God. Ik ben christelijk opgevoed maar ik kom ook steeds weer nieuwe dingen tegen die ik niet wist. God is zo veelzijdig, zo uniek, zo diep. We zullen nooit uitgeleerd raken! Wees ook niet bang om 'domme' vragen te stellen. Hier op Refoweb, in je omgeving, aan gelovigen die je gaat ontmoeten. Want die zullen op je pad komen, zeker als je daarom bidt! Je mag mijn emailadres ook opvragen en mij mailen als je dat fijn zou vinden. Eventueel kan ik je dan ook in contact brengen met gelovigen uit je buurt.
Veel zegen, en hou vol!