Vrienden geloven niet in de schepping

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Ik zelf geloof in de schepping zoals het in de Bijbel is beschreven. Maar ik heb een aantal vrienden die dit niet meer doen. Hoe kan ik hen het beste overtuigen van de Bijbelse scheppingsleer? De tweede vraag is, kan iemand die in de evolutie gelooft bekeerd zijn?

Antwoord

Hoe overtuig je mensen die niet (meer) in het Bijbelse scheppingsverhaal geloven? Het antwoord kan heel kort zijn: die overtuig je niet!! Iemand overtuigen, dat kunnen wij mensen namelijk niet! Dat wil niet zeggen dat het nooit geprobeerd wordt. Pogingen om andere mensen te overtuigen vinden elke dag zelfs legio plaats! Het gros van de mensheid denkt namelijk dat als je maar met wat goede argumenten komt, een ander wel zal inzien dat hij verkeerd heeft gedacht, met het gevolg dat hij of zij binnen één minuut zijn mening herziet en volledig achter zijn nieuwe zienswijze staat.

Hoe raakt een mens er dan wèl van overtuigd dat God de wereld in zes dagen heeft geschapen? Alleen als Gods Geest hem of haar leert dat de Bijbel Gods Woord en waarheid is! Dat wil zeggen: door bekering, wedergeboorte en geloof!

En anders? Anders blijft een mens ervan overtuigd dat hij achter zijn ‘gezond’ verstand moet blijven aanlopen. Dat dit ‘gezonde’ verstand altijd hetzelfde is als wat de mens van nature wil, dat heeft hij overigens helemaal niet in de gaten. Waarom niet? Omdat ook het gezonde verstand van de mens niet zo gezond is! Het is door de zondeval beschadigd geraakt. Het werkt op een verdorven wijze. Daarom denkt het precies, wat de mens graag wil! Hier hebben we meteen de reden, waarom mensen elkaar zo gemakkelijk in de war praten!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan

Tags in dit artikel:

schepping