Heel ver gaan

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb al een poosje verkering. Mijn vriend is erg gelukkig met mij. We delen het geloof samen en praten over alles wat je bezig kan houden. We delen ook liefde en soms gaan we ook wel heel ver, nog net geen seks met elkaar. Dat willen we ook niet voor het huwelijk.  Maar mijn vriend vraagt vaak of ik het wel fijn vind, en op dat moment vind ik het ook fijn.  Alleen daarna zie ik telkens in: we gaan wel heel ver... Misschien dagen we God uit en dat wil ik niet! Ook komt er de laatste tijd twijfel bij. Ik twijfel soms zo of hij de ware wel is! Dan leg ik het bij God meer, maar voor mijn gevoel merk ik niet echt een antwoord. Heeft u voor mij advies?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Jullie Gód uitdagen? Naar mijn idee ben je meer met jezelf bezig... En dat niet op een goede manier om liefde te kans te geven die groei mogelijk maakt. Liefde is niet alleen seksuele gevoelens opwekken en dan net over het randje lopen. Liefde voor elkaar is véél meer. Het is een léven willen delen. Met alles wat er bij hoort. Dus ook: als je sámen een grens in het elkaar uitdagen hebt afgesproken, die grens hándhaven en vooral niet overschrijden. Liefde is namelijk ook respect hebben voor elkaar. En daarin grenzen hándhaven. Wat heeft een belofte voor zin, als je daar toch niets mee doet op bepaalde momenten dat lustgevoelens de overhand krijgen? Verleid elkaar niet tot zonde, maar leer samen een gelovig leven op te bouwen! Mag ik het zo zeggen: God daagt júllie uit om te leven met wat Híj geeft! Vraag je af of je zó wilt leven, tot eer van Hem die jullie geschapen heeft.

Nee, dat is niet gemakkelijk, maar wel een góéd leven. Mét alle blijdschap, dankbaarheid, moeiten, zorgen en verdriet die het leven nu eenmaal kent.

Gode bevolen en lees daarbij Psalm 85:3 (berijming 1773)!

Het ga jullie goed,
Marijke Rots