Doopbewijs uit het buitenland

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het opvragen van een doopbewijs uit het buitenland. Ik ben in het buitenland gedoopt en ik zou het heel fijn vinden om dit bewijs zelf ook te hebben. Hoe moet ik dit opvragen? Kan een Nederlandse kerk mij eventueel helpen? Dat laatste vraag ik ook voor het geval het toch iets lastiger is wanneer ze in het buitenland andere wegen hiervoor hebben.

Antwoord

In principe kun je gewoon zelf je doopbewijs opvragen bij de kerkelijke gemeente waar je gedoopt bent. Je stuurt dan je gegevens op (achternaam, doopnaam, voorletters en datum van doop) naar het scribaat van de betreffende gemeente, met het verzoek om het doopbewijs. Als die gemeente nog bestaat, dan is het sturen van een doopbewijs een vrij eenvoudige handeling. Indien de gemeente is gefuseerd of opgeheven dan kost dat vaak wat meer tijd. Echter, de doopboeken worden altijd bewaard.

Indien je het doopbewijs nodig hebt voor een kerkelijke handeling, bijvoorbeeld kerkelijk huwelijk, dan kan die plaatselijke gemeente je e.v. helpen bij het opvragen van het doopbewijs.

Hartelijke groet,
Redactie Vragenrubriek