De zone Gods in de belofte geopenbaard

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee van Ger. Gem. Wat betekent het dat de zone Gods in de belofte wordt geopenbaard? En wanneer gebeurt dit? Aan het begin van de bekering of na lange tijd pas?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Het gaat er in deze vraag om wanneer de Heere licht geeft over de Persoon en het werk van de Zoon van God in het leven van Zijn kinderen. Wanneer het geloofsoog open gaat om iets van de heerlijkheid van Christus te zien. Men zou het kunnen vergelijken met de opkomst van de zon. Voor de zon gezien wordt is er enig licht waarneembaar aan de kim. Het licht is wel van de zon, maar de zon zelf is nog niet te zien. Toch leeft het verlangen hem te zien. Hij kan wel achter wolken verborgen zijn, maar het is toch licht geworden. Toch is het anders als de zon opgaat bij een heldere hemel.

Zo kunnen er geloofswerkzaamheden zijn waarbij zicht ontvangen wordt op wie we zijn voor God. Er liefde is voor een onbekende God gepaard met een droefheid over de zonde. Dat brengt ons in het gebed bij de Heere. Dan troost de Heere met Zijn Woord en vervult vrede ons hart. Maar diepere ontdekking ontneemt die troost en beseffen we dat we met wat ondervonden is voor God niet kunnen bestaan. In die weg ontsluit de Heere uit Zijn Woord door middel van de beloften van het Evangelie het zicht op Christus. Dat kan bij de een langer, bij de ander korter zijn. Daar is God vrij in.

Paulus spreekt in Gal. 1:16 over de openbaring van Christus aan hem. Dat was op weg naar Damascus. Maar dat was tot ontdekking aan zijn zonde. In Damascus pas ging hem het licht op over de Persoon en werk  van de Heere Jezus door de prediking van Ananias. Toen predikte hij terstond Christus.

In de geloofsomhelzing van Christus wordt de vaste grond voor het geloof gevonden. De rechtvaardige zal leven door het geloof in Hem. Steeds weer en steeds meer. Dat gun ik ieder.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul