Thuislezer worden

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Aan een reformatorische predikant. In de reformatorische wereld zijn de kerken totaal geen afspiegeling van de gemeenten in de Bijbel, het is in alle facetten anders. Heel veel bijbelse gronden worden helemaal niet belicht of heel anders gedaan. Zijn er nog gemeenten die wel een zuivere afspiegeling van de Bijbel zijn? Of moet ik maar simpel thuislezer worden? Ik ben zo doorgedraaid met de gebreken van de kerk, dat ik al een hele periode alleen nog maar aan huisgodsdienst doe. Is er eigenlijk, gezien wat u hierboven leest, nog kerkelijke toekomst voor mij?

Antwoord

4 reacties
Roozemond
Ja, er is nog een kerkelijke toekomst voor jou......
Besef dat er geen enkele kerk/gemeente volmaakt is op deze aarde, al moet ik er wel gelijk bij zeggen dat het hopeloos verdeeld is en in stukken ligt.
Maar persoonlijk geloof ik niet dat thuislezen de oplossing is. Gisteren nog zo duidelijk gehoord dat Jezus wil dat we 1 zijn, dat we met elkaar samenkomen, hoe kun je anders het licht verspreiden voor de mensen om je heen?

Ik begrijp het als er veel frustratie achter deze vraag schuilt, dat is volgens mij zo, maar als ik er naast zit mag je dat altijd zeggen natuurlijk.

Ik hoop van harte dat je je plekje zult vinden!
Swimmie
1. Ik denk dat juist als je thuislezer wordt je niet bijbels bezig bent (hoe zat dat ook alweer met die onderlinge bijeenkomst???).
2. Waaraan toets je of 'gemeenten een zuivere afspiegeling van de Bijbel' zijn? Komt daar ook niet heel veel eigen inlegkunde bij kijken? Dan zul je je gemeente niet vinden.
1a2b3c
Nog een leestip: Rom.12 en 1 Kor.12. We zijn geen losse individuen, maar we staan in relatie met elkaar en hebben elkaar nodig. Het lichaam van Christus!
AHHK76
Hebreeën 10 : 25: Laten wij de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten...
Weet je, er zijn geen volmaakte kerken hier op aarde! Want we zijn allemaal onvolmaakte mensen, jij waarschijnlijk net zo goed als ik. Toen Hanna graag kinderen wilde hebben en daar erg verdrietig over was, ging zij naar de tempel om haar hart voor de Heere uit te storten. Daar werd gedacht dat zij dronken was, zo was het met de eredienst in die tijd gesteld. De zonen van Eli zondigden heel erg. Toch zegende de Heere het gaan van Hanna naar de tempel. Zij ontving (de belofte voor) een zoon. Wat deed zij met die zoon? Hij kwam in de tempel. Juist daar waar zoveel zonde was. De Heere zegende Samuël daar, maar ook Hanna, want zij kreeg meer kinderen... Dus waar moeten we zijn? In de tempel! Wordt daar gezondigd? Ja! Wordt daar gezegend? Ja!
Hoe kun je Psalmen zingen en lezen over het verlangen naar Gods huis (27 en 84 enz.) en dan toch thuisblijven?
De Heere Jezus en de apostelen gingen ook iedere keer weer proberen om in de synagoge te spreken...!
Zij liepen die niet voorbij omdat het daar niet goed was. Daarom wil ik jou oproepen om toch naar de kerk te gaan. Ik hoop dat je een gemeente vindt, waarin je iets mag zien van de liefde van Psalm 133 en waar je gevoedt wordt met het Woord. Sterkte ermee!