Nooit Boeddha, Mohammed of Allah vloeken

Kand. G.A. van Ginkel / 3 reacties

Vraag

Hoe komt het dat als mensen vloeken, dat het altijd de God van de christenen betreft en nooit Boeddha, Mohammed of Allah?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een bijzondere vraag. Je hebt (wellicht) gelijk. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan.

Misschien moeten we ons antwoord beginnen bij de joods-christelijke cultuur en -traditie waarin wij zijn gebed. Onze scheldwoorden, gerelateerd aan God en ons geloof, konden gedurende vele eeuwen ontstaan in de christelijke bedding. De confrontatie met andere religies is relatief van tamelijk recente datum. Er was reeds een vloekcultuur ontstaan, toen die religies hier werden geïntroduceerd.

Het tweede is dit: misschien, of wel zeker, is er de duivel veel aan gelegen om juist het christelijke geloof en belijden aan te vallen en te vloeken met daaraan ontleende terminologie -dus “van binnenuit”- omdat juist alleen  de inhoud van het christelijke geloof werkelijk zegenrijk  is.

Er zit hoe dan ook iets duivels in het vloeken met aan de Bijbel ontleende namen, uitspraken of gebeurtenissen.

Kand. G. van Ginkel

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.

Tags in dit artikel:

vloeken
3 reacties
Ali636
Op een elpee van Barry McGuire ooit al gehoord dat hij datzelfde zich afvraagt. En hij zegt: Omdat er maar één Naam is waardoor we zalig kunnen worden. Daarom doet satan zij best om zoveel mogelijk mensen die Naam als vloek te gebruiken. En het bewijst wel mooi dat Christus volgen de enige juiste weg is.
Unionist
Je hebt 2 manieren van misbruik van Gods naam: Vloeken (in Gods naam het onheil over jezelf of anderen afroepen, zoals GVD) en het zinloos aanroepen van God of Jezus (b.v. OMG).
Moslims vloeken wel degelijk bij Allah. PvdA-Kamerlid (later DENK) Selcuk Öztürk sprak eens een verwensing uit tegen collega Ahmed Marcouch: 'Moge Allah je straffen'. En moslims roepen ook "Allah akhbar" of "Allahallahallah" als ze "Sjongejonge" bedoelen.
Dat mensen in Europa dit niet massaal doen, maar vloeken bij de God van de Bijbel, komt omdat onze cultuur vooral christelijk gestempeld is. Zouden mensen ineens roepen: Mohammed nog an toe, dan is dat een teken van islamisering, waar iedereen juist zo bang voor is.
Justinus
Het antwoord van @Uninist geeft mij meer duidelijkheid dan het antwoord van kand. Van Ginkel. Als de beide antwoorden min of meer gekoppeld worden, denk ik dat er een duidelijker antwoord is.

Ik heb van moslims ook wel de opmerking gehoord dat te pas en te onpas de naam van Allah werd en wordt gebruikt. Als het te onpas is, dan is degene die het uitspreekt geen goed moslim en zal hem dat later verschrikkelijk worden aangerekend.

Over het gebruik/misbruik van de naam Boeddah heb ik nog nooit gehoord. Kan ook moeilijk, boeddhisme is geen godsdienst.