Wedergeboorte helder uiteengezet

Ds. G.K. Terreehorst / 4 reacties

Vraag

Waar staat de wedergeboorte als gebeurtenis in de Bijbel beschreven? Het wordt genoemd in het gesprek tussen Jezus en Nicodemus, maar het blijft enigszins vaag. Dat het een leven op de kop zet is in de ondervinding wel persoonlijk duidelijk geworden, maar de weg die daarop volgt is voor velen een bron van twist gebleken. Dat er aangaande de wedergeboorte verbanden liggen met zowel de schepping in het paradijs, als met Kerst, Pasen en ook Pinksteren is duidelijk. Maar hoe kan ik dat het beste plaatsen in het leven van een hedendaagse christen? Ik doe een poging. De mens kent een drievoudige geboorte:

1. Door Adam (of God den Vader) leert men de ellende (paradijs - bevinding - Oude testament);

2. Door Christus leert men de verlossing (Kerst en Pasen - Nieuwe Testament - geleerd door onderwijs - Nieuwe Testament);

3. Door de Heilige Geest de dankbaarheid (Pinksteren - is het kind door de rechte verhouding tussen Adam (de bruidskerk) en Christus - het ontvangen van de erfenis door de uitwerking van de twee testamenten). Daarmee wordt een Christen dus gedoopt in Vader (Adam - God - Geest), Zoon (Christus - Waarheid - Kennis), en Heilige Geest (door de eenwording van Geest en Waarheid). Is dit juist?

Met vriendelijke groet, een jongere.

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je vraag, waarin ik eerlijk gezegd het spoor een beetje bijster raak. Je noemt heel veel begrippen en haalt volgens mij nogal wat door elkaar. Misschien goed dat je het boek van ds. Van Kooten “Aan Zijn voeten” koopt en bestudeert. Dit bevat een helder overzicht van de kern van de geloofsleer. Ook wordt daar de wedergeboorte helder uiteengezet en geplaatst binnen de heilsorde. Ook veel van de andere begrippen die je noemt worden daar besproken. Probeer niet te verzanden in allerlei theologische begrippen en onderscheidingen die het alleen maar ingewikkeld maken.

Ds. G. K. terrehorst

4 reacties
Gtn
Je noemt Kerst, Pasen en Pinksteren in je uiteenzetting. Vaak wordt er geleerd dat dit ook de weg is in die volgorde. Wat mij hierin enorm geholpen heeft is het boek van ds. C. Harinck: de toeleidende weg tot Christus. Een eerlijk, duidelijk boek waarin veel helder wordt.
Dieudonne
Deze vraagsteller suggereert met de drie genoemde zaken mijns inziens geen checklist die naar verloop van tijd voltooid is, maar een drie eenheid in de wedergeboorte; waarbij het gehele schriftwoord betrokken is. Ook de eerste twee hoofdstukken van Genesis. Zoals symbolisch ook een kind eenmalig gedoopt wordt in deze drie enigheid.

Een drie enige oorsprong, die de bron is van alle zelfkennis, zelfverfoeing en de kroning van het Godswoord als Profeet(levenmaking/ellende), Priester (genoegdoening/verlossing), en Koning(aanbidding/dankbaarheid)
Gerard
Een tip voor wat het genoemde boek betreft (ik ken het zelf niet overigens): Het is nogal prijzig, in het bijzonder voor een jongere lijkt me. Maar als tweedehands geen probleem is kun je het bij www.boekwinkeltjes.nl voor een veel lagere prijs kopen.
henkie
Dieudonne, je mist het punt. Ik zal kort samenvatten hoe de vraag wordt ervaren door ds. Terreehorst: spoor bijster, door elkaar halen, verzanden, ingewikkeld maken. Kortom, er is geen touw aan vast te knopen en gefilosofeer. Lees het boek nu maar gewoon.