Mislukte healing

Ds. H. Veldhuizen / 10 reacties

Vraag

Ik had aan een oude kennis voorgesteld om een gebedsgenezer die in God gelooft, in Jezus’ Naam zijn doodzieke zoon te genezen, te healen. Die man vraagt er geen geld voor en heeft niet alleen zichzelf van kanker genezen maar ook andere mensen. Die oude kennis van mij ging er mee akkoord om zijn zoon die op sterven lag hiermee te redden, maar het heeft niet willen baten.

Mijn vraag is of we iets verkeerds hebben gedaan? Want als dat zo is, dan was dat niet onze bedoeling. Het enige wat we wilden is ervoor zorgen dat hij gered werd. Ik las op internet dat healing met hekserij te maken heeft, terwijl in de Bijbel staat dat mensen in de Naam van Jezus Christus echt andere mensen kunnen genezen.

Mijn moeder zit mij bang te maken door te zeggen dat het niet goed is wat we hebben gedaan. Die healing heeft niet gewerkt, dus mijn vraag is ook dat als het niet heeft gewerkt, dat het alsnog zonde is? En zo ja, kan ik iemand contacteren om mij hiermee te helpen om God vergiffenis hiervoor te vragen?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Nu, beste vriend(in), om met het maar meteen te zeggen: ik weet niet of jullie er wijs aan gedaan hebben om een gebedsgenezer te hulp te roepen. Zoiets kan je namelijk zo gemakkelijk op een verkeerd spoor zetten. Ik weet wel dat er in de Bijbel dikwijls over genezing op het gebed gesproken wordt en dat bijvoorbeeld de apostel Paulus spreekt van gaven van genezingen (o.a. 1 Korinthe 12:9). Maar toch zou ik er heel voorzichtig mee zijn. Je komt al gauw tot de gedachte dat iedereen genezen zal als je maar voldoende en in het geloof bidt. En daarbij wordt, dikwijls ook door gebedsgenezers zelf, vergeten dat een wezenlijke trek van een gelovig gebed is dat je ook voluit in het geloof zegt: “Uw wil geschiede” en wat een lied zegt: “Uw wil is wijs en heilig.” Denk o.a. aan het bijzondere gebed van Jezus in Gethsémané: “Niet zoals Ik wil, maar zoals U wilt.” En dat je het ook, hoe moeilijk het ook kan zijn, in het geloof eens bent met Gods wil.

Bedenk dat in de Bijbel, ondanks het gelovige gebed, ook niet alle zieken worden genezen. Een paar voorbeelden: het zoontje van David, dat geboren werd uit zijn zonde met Bathseba: ondanks Davids strenge vasten en zijn bidden (2 Samuel 12:16) sterft het kind toch. Dat is wel een bijzonder geval, omdat er sprake was van zonde van David, maar toch! Tweede voorbeeld: Paulus’ doorn in het vlees, waarvoor hij de Heere driemaal (= vele malen) gebeden heeft. Wat die doorn is geweest weten we niet, maar een scherpe doorn was het wel, en Paulus heeft ernstig gebeden om daarvan verlost te worden. Hij krijgt te horen “Mijn genade is voor u genoeg” en daar heeft hij volledig rust mee ontvangen. Hij heeft zelfs, schrijft hij, een behagen in wat hem overkomt (2 Korinthe 12:7-9). Ik denk ook aan Trofimus, die Paulus in Milete ziek moest achterlaten (2 Timotheüs 4:20) en aan Epafroditus, die ernstig ziek is geweest. Zou voor die beiden ook niet ernstig gebeden zijn? En: als Petrus in de gevangenis is, wordt er door de gemeente voortdurend voor hem tot God gebeden en God verhoort die gebeden wonderlijk (Handelingen 12). Maar Jakobus wordt gedood (Hand.12:1-2) en Stefanus wordt gestenigd (Hand.7:54-60). Zou de gemeente voor hen beiden ook niet ernstig hebben gebeden? Wat de Bijbel ons daarmee wil zeggen: Een gelovig gebed is een gebed waarin we de Heere volledig vrij laten in wat Hij doet. Daarom is het het meest juist om niet alleen om genezing te bidden, maar, zeker als we zien dat de zieke niet geneest, om gelovige overgave van de zieke en om een vredig heengaan en, wanneer de zieke gestorven is, om een gelovig belijden van de familie dat, zoals een lied zegt, “wat God doet welgedaan en Zijn wil wijs en heilig” is.

En er is nog iets: waarom, beste vriend(in), zou een gebedsgenezer eigenlijk nodig zijn? Kan zo’n man (of vrouw) beter bidden dan andere gelovigen? Is zijn of haar gebed meer en beter dan het gebed van de gemeente in de zondagse erediensten en van de persoonlijke gebeden van gemeenteleden thuis? Er staat toch in de Bijbel dat een krachtig gebed van de rechtvaardige veel vermag? Moet daar een speciale gebedsgenezer voor komen?

Moeite heb ik trouwens ook met wat je schrijft, dat die gebedsgenezer ook “zichzelf van kanker genezen heeft.” Heeft die gebèdsgenezer dat gedaan of heeft Gód dat gedaan? En was God daarin afhankelijk van het gebed van die gebedsgenezer of deed God dat uit vrije goedheid, van Zichzelf? Ik denk dat we het op het laatste moeten houden.

Weet je wat ik geloof, beste vriend(in)? Dat God in onze tijd heel bijzonder gaven van genezing heeft gegeven in de medische wetenschap. Die was er in vroegere tijd niet of nauwelijks. Denk aan de vele zuigelingen- en kindersterfte in vroegere tijd en ernstige zieken nu, die door ingrijpen van de medische wetenschap werden genezen. Nee, dat wil niet zeggen dat we ons vertrouwen stellen op medicijnen, operaties of ziekenhuizen. Maar we danken God wel dat dat er allemaal is. En als we naar het ziekenhuis moeten of geopereerd moeten worden, bidden we God of Hij de operatie en de middelen wil zegenen en of we de genade en kracht mogen ontvangen om, hoe de uitkomst ook is, ons leven in Gods handen te leggen.

Je vraagt of de healing die jullie van de ‘gebedsgenezer’ hebben ingeroepen zonde was en of je God daar vergiffenis om moet vragen. Nee, dat zou ik niet willen zeggen. Je hebt, wat jullie deden, in een oprecht bedoelen gedaan. Ik zou als ik jou was God bidden om wijsheid om wat de Bijbel ons leert helder te zien. Daarbij is het goed om zondags daar naar de kerk te gaan waar het Woord van God helder en duidelijk wordt verkondigd. En, dat mag ik toch ook wel zeggen: bid om kracht en geloof voor die oude kennis die zijn zoon heeft verloren.

Beste vriend(in), ik hoop dat ik je wat geholpen heb. Lees eventueel ook wat ik eerder op Refoweb ook schreef over gebedsgenezing en gave om te genezen. God zegene je.

Ds. H. Veldhuizen

10 reacties
coby5
Is goed joh.
Ik heb zelf een keer tegen een ongelovige collega gezegd dat God zeker zijn ongelovige schoonvader zou genezen als we voor 'm gingen bidden met de kerk. Lol m'n ex werd kwaad en zei dat je dat nooitmoest zeggen. Die man ging ook dood. Hij pleegde euthanasie. En werd niet wonderbaarlijk genezen in die week. Collega vond het echter aardig dat ik uberhaupt had voorgesteld dat we voor 'm gingen bidden. Het was oliedom van me, maar zoals Corrie te Boom zei: de Heer doet een rechte slag met een kromme stok. Ik heb de hele week gevast en uren per dag gebeden voor die man, want ik had die jongen beloofd dat ie ging genezen. Ach, die man zijn ziel is gered en nu zit ie in de hemel en de collega was niet boos.
Omega
Een ongelovige schoonvader die in de hemel komt? Mist mijn Bijbel een hoofdstuk?
andrew
Snap niet wat er voor "lol" aan is. En euthanasie is gewoon een eufemisme voor zelfmoord.
Lecram
Ik vraag me überhaupt af hoe iemand in de hemel kan zitten. Of staan, of lopen, of wat dan ook. Daar heb je toch echt een lichaam voor nodig. Die laat je hier achter en bij de opstanding krijg je pas een nieuw lichaam.
coby5
Kan ja, dat ie zich nog bekeert in z'n laatste zucht omdat God iemand opdraagt om te bidden.
Omega
Met alle respect @Coby5, als je bidt voor zoiets 'simpels' als genezing, waarvan @MUS zegt dat die gave er nog volop is (vreemd dat de ziekenhuizen dan nog vol liggen...), en daar komt helemaal niets van terecht, dan vrees ik dat je laatste wens ook niet is uitgekomen...
PvdV
tja, al die zogenaamde gebedsgenezers...ik zie ze als volksverlakkers. heb nog nooit iemand een geamputeerd been zien terugkrijgen. altijd maar genezingen van zogenaamde verborgen ziektes die je niet kunt achterhalen.
notreg
ik wil hier even op reageren:

"En er is nog iets: waarom, beste vriend(in), zou een gebedsgenezer eigenlijk nodig zijn? Kan zo’n man (of vrouw) beter bidden dan andere gelovigen? Is zijn of haar gebed meer en beter dan het gebed van de gemeente in de zondagse erediensten en van de persoonlijke gebeden van gemeenteleden thuis? Er staat toch in de Bijbel dat een krachtig gebed van de rechtvaardige veel vermag? Moet daar een speciale gebedsgenezer voor komen?"

-als er een gebed wordt verhoord - in dit geval om genezing- dan is dat nooit de verdienste van de gemeente of de 'gebedsgenezer'. het is in beide gevallen kracht van God, die wordt verleend uit genade, om Jezus wil.
dat gezegd hebbend, is het natuurlijk wel mogelijk om minder goed of beter te leren bidden. dus ja, met sommige situaties ga je naar meer geoefende bidders. Dat lijkt me Bijbels (Heb 5:11-14 [oefenen van geestelijke zintuigen] Jac 5: [gebed vragen van oudsten] ) de oudsten hebben veel geoefend en geleerd te bidden en te ontvangen als een kind als het goed is. dat gebed helpt de zieke het meest.
Sambalbij
@notreg
Misschien kun je een bezoekje brengen aan de RKK. Maria schijnt ook fantastisch te kunnen bidden.
notreg
@sambalbij heb je niemand dichterbij en liefst levend? ik wil graag gebed voor wijsheid om om te gaan met niet inhoudelijke cynische reacties op een christelijk forum terwijl ik daar net voor het eerst iets gepost heb.... :-)