Healing

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Ik heb enkele gesprekken gehad met mijn psychotherapeut. Zij denkt dat ze me verder kan helpen door het toepassen van healing. Ik zie daar erg tegenop, omdat ik niet weet of het mag. Of het Bijbels verantwoord is. Als dat niet zo is, zou ik het nooit willen. Kunt u mij uitleggen wat de voor- en nadelen van healing zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Nu, beste vriend(in), het ligt er maar aan wat je psychotherapeut onder healing verstaat. Healing is namelijk een heel breed begrip. Het woord healing betekent gewoon: genezing of heling, maar in onze taal wordt het meestal opgevat niet als genezing door wat wij noemen gewone geneeswijzen (medicijnen, ziekenhuis e.d.), maar als behorend tot de alternatieve geneeswijzen. En dat kan heel breed zijn, bijvoorbeeld via rustige, ontspannende muziek je innerlijk tot rust brengen, of door (op zichzelf rustige) oefeningen of massages meer levenskracht en -moed zien te krijgen, enz.

Ik zeg er echter bij dat healing in het algemeen een wat religieuze achtergrond heeft, beïnvloed door Oosterse religies of door het New Age-denken, bijvoorbeeld als er gesproken wordt van je in contact brengen met de kosmische levensenergie waar ieder mens deel van zou uitmaken. Daarnaast zijn er ook wel christelijke, vaak evangelische groeperingen, die het woord healing gebruiken en dan betekent het je, dikwijls door gebed en onder handoplegging, weer in contact brengen met God. Maar of dat voor jou de aangewezen weg is??

Ik denk dat het het beste is dat je gewoon aan je psychotherapeut vraagt wat zij onder healing verstaat. Vertel haar, voorzover ze dat nog niet weet, dat je een bijbels-denkend christen wilt zijn en vraag wat healing voor haar inhoudt en wat zij (of een ander) dan denkt te gaan doen. Verbindt ze het met het Oosterse religieuze denken, dan lijkt het me voor jou heel beslist niet de aangewezen weg. Trouwens, elke behandeling die een psychotherapeut verricht zal, onder de zegen van God, alleen maar goed resultaat kunnen hebben als je er zelf in het geloof helemaal achter kunt staan. Innerlijke rust kun je er alleen maar mee hebben als je er de Heere voor kunt bidden en danken. Zou dat niet de beste weg zijn? Beste vriend(in), sterkte erbij. En van harte Gods zegen.

Ds. H. Veldhuizen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wapenveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus