Mensen die rechtvaardig zijn

Ds. A.D. Fokkema / 3 reacties

Vraag

Ik las dat God Sodom en Gomorra niet zou vernietigen als er minstens tien rechtvaardigen zouden zijn. Wat zijn nu precies mensen die rechtvaardig zijn? Mensen die elke week één of twee keer naar de kerk gaan, voldoende aan goede doelen geven, etc.?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

‘Rechtvaardig zijn’ wil zeggen dat je leven overeenkomt met de bedoeling die de Heere ermee heeft. Die bedoeling horen we in de wet van God, de Tien Geboden. Wie kan deze wet volmaakt houden? Niemand! Wie is er dus rechtvaardig? Niemand!

De catechismus stelt de vraag (Zondag 23, vraag 60): “Hoe ben je rechtvaardig voor God?” Het antwoord zegt dat ik dat in mijzelf niet ben, maar dat God mij de gerechtigheid/rechtvaardigheid van Christus geeft “door het geloof.” Als ik oprecht in de Heere Jezus geloof dan krijg ik de rechtvaardigheid die Hij aan het kruis heeft verdiend. En dus kan antwoord 59 zeggen: “dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben.” Wat zijn dus precies mensen die rechtvaardig zijn? Mensen met het ware geloof in Christus!

De Bijbel noemt daarom zowel in het Oud als in het Nieuwe Testament die mensen ‘rechtvaardig’ die door dat ware geloof met de Heere leven. Daarbij wordt vaak genoeg wel iets gezegd over het leven naar Gods geboden. Bijvoorbeeld Zacharias en Elisabeth die rechtvaardig worden genoemd en waarvan dan tegelijk gezegd wordt dat ze naar de geboden van de Heere leven (Lukas 1:5-6). Hoewel je dus niet rechtvaardig wordt door de geboden te houden, maar door het geloof, heeft rechtvaardig zijn dus nog wel steeds iets met de geboden van God te maken.

Wat dan? Als dat ware geloof er is, ga je -uiteraard- ook leven zoals de Heere van je vraagt. Je probeert dan te leven naar Gods geboden. Het dienen van de Heere, onder andere in de kerkgang, wordt heel belangrijk voor je. Je krijgt oog voor je naaste, bijvoorbeeld door van je eigen overvloed te delen. Zo bekeken heeft kerkgang, geven aan goede doelen en een leven naar Gods geboden alles met ‘rechtvaardig-zijn’ te maken. Niet om daarmee rechtvaardig te worden, maar om daarmee de dankbaarheid te tonen voor de Heere die een zondaar rechtvaardig maakt uit genade.

Ds. A. D. Fokkema

Ds. A.D. Fokkema

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Kerkwerve
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

rechtvaardig
3 reacties
Spiderman
18 Een van de bestuurders vroeg hem: ‘Goede Meester, wat moet ik doen om eeuwig leven te krijgen?’*+ 19 Jezus zei tegen hem: ‘Waarom noem je mij goed? Niemand is goed, behalve één, God.+ 20 Je kent de geboden: “Pleeg geen overspel,+ moord niet,+ steel niet,+ leg geen vals getuigenis af,+ eer* je vader en je moeder.”’+ 21 Daarop zei hij: ‘Van jongs af aan heb ik me aan al die dingen gehouden.’ 22 Toen Jezus dat hoorde, zei hij: ‘Er is nog één ding dat je moet doen: verkoop alles wat je hebt en verdeel de opbrengst onder de armen. Dan zul je een schat in de hemel hebben. Kom, wees mijn volgeling.’+ 23 Toen hij dat hoorde, werd hij diepbedroefd, want hij was heel rijk.+
Johan100
Zou Nathanael ook rechtvaardig voor God geweest zijn?

De Heere Jezus zei over hem: 'Zie ,waarlijk een Israëliet in wie geen bedrog is'.
CorsdeKort
Met rechtvaardig wordt hier eerlijk bedoelt, mensen die oprecht zijn, eerlijk en wijkende van het kwaad. Mensen met een rein hart, goede gezindheid. Dat kan zich openbaren door vrijgevig te zijn en blij te zijn in geestelijke opbouw maar het gaat om je hart (daaruit zijn de oorsprongen des levens). Immers: schijnheiligen kunnen ook voor de sier of eer aan goede doelen geven en naar de kerk gaan maar van binnen zijn ze niet oké en dat weten ze zelf ook.

Jezus zag en wist dat Nathanaël zo’n oprechte was wiens hele hart naar God uitging en dat hij (in tegenstelling tot de rijke jongeling) wel alles wou opgeven / had opgegeven om God en een leven met God te vinden. Zo ook nu.