Krenkende vriendschap

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Aan Marijke Rots. Als echtpaar zijn wij bevriend met een ander echtpaar. Het valt ons op dat dit echtpaar ons niet groet als er anderen mensen bij zijn. Zij doen alsof ze ons niet kennen. Ik voel mij hier erg ongemakkelijk bij. Enerzijds de vriendschap die wederzijds is uitgesproken, anderzijds lijken wij lucht te zijn. Het krenkt ons en geeft verwarring. Hoe moeten wij deze vriendschap zien?

Antwoord

Best echtpaar,

Vriendschap die als zodanig is uitgesproken. Dat is mooi èn dat schept verwachtingen. Waarbij het inderdaad wat vreemd overkomt als de vrienden jullie soms wel, soms niet groeten. Of sterker: jullie lijken op een bepaald moment lucht te zijn, schrijf je.

Ik weet niet hoe je de vriendschap zou moeten zien, maar stel deze vraag aan jullie ‘vrienden’. Dan merk je het wel aan hun antwoord. Wat zou de reden kunnen zijn dat zij doen zoals zij doen? Binnen een vriendenrelatie zou dit toch bespreekbaar moeten kunnen zijn!

Het hangt wel van de toon af. Een beetje humor kan helpen. Samen met tact. Houdt het gesprek wel bij jezelf: ik/wij wil(len) eens praten, want ik/wij begrijpen het niet, ik/wij raken ervan in verwarring. Dát. Geen beschuldigingen, oordelen of verwijten aan hun adres, want die brengen gegarandeerd een verwijdering! Vragen stellen en lúísteren naar het antwoord is de opdracht!

Ik wens jullie sterkte toe.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

vriendschap