Echtgenote van Kain

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

Adam en Eva hadden kinderen. Hoe hebben zij zich voortgeplant? Trouwde Kain met zijn zus? God verbiedt dat toch?

Antwoord

8 reacties
Sammie2016
Ja de kinderen die Adam en Eva op de wereld brachten kregen kinderen met elkaar.
Maar let wel dat in die tijd mensen nog heel dicht bij de volmaaktheid stonden en er nog weinig gebreken waren.
Mensen werden toen tegen de 1000 jaar.
Als dat nu zou gebeuren zouden er grote problemen kunnen ontstaan.
Prisma23
Ja, weer zo'n middeleeuwse vraag van het type " hadden Adam en Eva een navel". Wat het antwoord ook is, het is altijd irrelevant.
passantje
Naar alle waarschijnlijkheid kan het een zus geweest zijn van Kain , toen werden de mensen veel ouder en Kain was misschien al over de 100 jaar voor hij dan met zijn zus trouwde .
Ik heb ook weleens gehoord dat misschien het zo is dat God Adam en Eva als eerste mens heeft geschapen , maar dat God daarna een vrouw voor Kain heeft geschapen , het staat nergens vermeld ,maar dat zou ook een aanname kunnen zijn. In de bijbel is alleen beschreven dat Adam en Eva als eerste mensen geschapen zijn en wat er daarna gebeurde is niet belangrijk voor ons , dus zodoende ook niet beschreven , het zou ons ook geen millimeter dichter bij de zaligheid brengen als we het wel wisten , dus inderdaad heeft het geen belang voor ons
Samanthi
Het was toen nog niet verboden. Zie ook Abraham. De wetten van Mozes waren er nog niet.
mortlach
@Samanthi: als je die logica aanhoudt, was moord dus ook nog niet verboden ("gij zult niet doden" bestond ook nog niet), dus waarom werd Kain dan gestraft voor de moord op Abel?

Verder is het natuurlijk ook behoorlijk riskant om te beweren dat de Zondeval destijds nog niet 'volledig' en niet 'gebrekkig genoeg' was omdat men 'dichter bij de perfectie stond'; het duurde blijkbaar een tijdje voordat DNA dusdanig was aangetast dat incest vervelende bijeffecten kreeg. Lijkt me niet bepaald een orthodox christelijke houding.
Samanthi
Daar heb ik niet aan gedacht. Maar idd de wetten waren er geen van alken als zodanig. Bedankt.
Sammie2016
Passantje, de bewering dat God een vrouw voor Kaïn schiep kan niet waar zijn.
God zou dan een volmaakte vrouw moeten hebben geschapen want wat God schept is volmaakt, dat ware n Adam en Eva ook.
Na de ongehoorzaamheid (wat een zonde was/is) van Adam en Eva werden ze onvolmaakt en begonnen te degenereren en te sterven en dat gold ook voor hun nageslacht/ieder mens die na hun kwam.

Nergens word vermeld dat God een nieuw mens schiep voor Kaïn die door God werd vervloekt voor de (eerste) moord die hij pleegde.
De kinderen die Kaïn en zijn vrouw voortbrachten waren ook sterfelijk.

Overigens kan de vrouw van Kaïn ook een nicht zijn geweest, een kind van zijn broer of zus.
Boanerges
@ Sammie2016: "Overigens kan de vrouw van Kaïn ook een nicht zijn geweest, een kind van zijn broer of zus."

Ik moet gniffelen om die veronderstelling. Dát helpt toch niks? Hoe zou die broer of zus van Kaïn dan een kind gekregen moeten hebben? Dan is het "probleem" voor Kaïn blijkbaar opgelost (niet zijn zus maar zijn nicht) maar zadel je die broer of zus toch met hetzelfde "probleem" op?